27.04.2024
Metaverse

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

By: Laura Jenny

BlogMetaverse

Meta is elke maand miljarden euro’s kwijt door al zijn ambities op het gebied van virtual reality en augmented reality. Het is een dure tak van sport, maar ook een weg die Meta nu eenmaal gekozen heeft en waar het in doorgaat.

Zo heeft het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Meta VR het idee om zijn Horizon-besturingssysteem voor AR- en VR-toepassingen als een soort ‘Windows’ van Microsoft open te stellen voor andere bedrijven. Onder andere Lenovo zal van het VR-platform van Meta gebruikmaken. Meta-ceo Mark Zuckerberg heeft ooit gezegd dat hij verwacht dat de VR-bril straks dezelfde functies biedt als de smartphone. Waarschijnlijk zet het bedrijf er mede daarom zo hoog op in.

Virtual Reality

Virtual Reality is al decennialang iets dat constant in ontwikkeling is, maar toch niet enorm breed wordt opgepakt. Toch is de VR-bril de laatste paren jaren wel een stuk normaler geworden dan eerder. Denk aan de PlayStation VR die al jaren populair is, maar ook de brillen van Oculus die inmiddels onder Meta vallen, zoals de Quest 2 en 3. Ook heeft Apple recent een eigen VR-bril op de markt gezet, wat door sommigen wordt gezien als een teken aan de wand dat VR momenteel echt zijn stempel drukt op de techwereld op een wat meer blijvende manier.

Meta gelooft er ook in. Het zou volgens Gamesindustry.biz maandelijks miljarden verliezen aan investeringen in VR en AR. Het bedrijf, dat verder in één kwartaal 12 miljard dollar binnenharkt, zou al sinds juni 2022 maandelijks zoveel geld zien opgaan in VR en AR. Meta zegt erover: “We verwachten dat de operationele verliezen jaar na jaar flink zullen toenemen door onze voortdurende inspanningen voor productontwikkeling en onze investeringen om ons ecosysteem verder te schalen.”

 

Investeringen door Meta

Daarnaast verwacht Meta ook veel geld te investeren in kunstmatige intelligentie. Het zal echter nog jaren duren voordat die AI-inspanningen winstgevend zijn. Meta-CEO Mark Zuckerberg zegt: “Historisch gezien is investeren om deze nieuwe geschaalde ervaringen in onze apps te bouwen een zeer goede langetermijninvestering geweest voor ons en investeerders. De eerste tekenen zijn ook hier heel positief. Maar het bouwen van de toonaangevende AI zal ook een grotere onderneming zijn dan de andere ervaringen die we aan onze apps hebben toegevoegd, en dit gaat waarschijnlijk meerdere jaren duren.”

Vooralsnog zijn de verliezen die het bedrijf draait in ieder geval een stuk lager dan de inkomsten, dus het lijkt die koers nog lang te kunnen voortzetten.

Share this post