In de komende weken rolt Spotify zijn nieuwe look uit. Je zal merken dat lettertypes anders lijken en zelfs het merkbeeld van Spotify er een tikkeltje anders uitziet. Je hebt niet te maken met een nep-app op je telefoon of phishing: ditmaal heeft Spotify er bewust voor gekozen om zijn uiterlijk wat aan te passen. En dat is te merken.
Spotify zegt graag de creativiteit van zijn community te willen weerspiegelen en daarom te kiezen voor een nieuw lettertype. Ja echt: dat wat er ineens zo anders uitziet aan deze streamingapp is slechts één verandering, namelijk van het lettertype. Spotify kiest een font dat wat dynamischer kan worden ingezet. In een nieuwe video toont het dat het verschillende stijlen kan aannemen. Zo zie je bijvoorbeeld bij de namen van playlists straks wat originelere soort eigen beeldmerken die nu niet alleen opvallend door een object of persoon op de afbeelding, maar ook door de plaatsing en stijl van de tekst.
Het lettertype heet Spotify Mix en het is speciaal voor het Europese streamingplatform ontwikkeld. Het zegt erover: “Om dit lettertype te ontwerpen, hebben we de traditionele typografische beperkingen losgelaten en elementen uit verschillende lettertypestijlen samengevoegd. Deze aanpak weerspiegelt het dynamische en evoluerende karakter van de audiocultuur door de jaren heen.” Het is schreefloos en heeft subtiele vormen van geluidsvormen om te laten zien dat Spotify een audio-app is.
Mocht je dus zien dat het uiterlijk van Spotify net even anders is, maar kun je er niet helemaal je vinger opleggen, dan is dat waarschijnlijk Spotify Mix. Een lettertypeverandering dus: meer is het ook niet echt. Hoewel je muziekstreamingdienst er dus net anders uitziet, is echt alleen dat lettertype veranderd en hoe dit wordt weergegeven binnen de app. Die naam, Spotify Mix, doet veel meer verwachten, of een nieuw soort persoonlijke playlist, maar dat is niet zo. Spotify koos voor deze verwarrende benaming en daar moeten we het mee doen. Volgens Spotify is het een mix van verschillende verschillende lettertypen, vandaar.
Mocht je binnenkort dus denken: waarom ziet Spotify er anders uit, dan is dat simpelweg een aanpassing van het lettertype. Verder blijft de streamingdienst gewoon hetzelfde. Wel gaan er de laatste tijd weer wat geruchten over die Hi-Fi-audio die inmiddels al jaren wordt beloofd, maar heel concreet is dit alles nog niet. Daarnaast heeft Spotify recent de songteksten achter de Premium-betaalmuur gezet.