Op Techbeurs VivaTech 2024, gehouden van van 22-25 mei in Parijs, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische ontwikkelingen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.
Het Peugeot Inception Concept staat model voor een vooruitstrevende benadering van duurzame mobiliteit. Na zijn onthulling op CES in Las Vegas, maakt deze conceptauto zijn Europese debuut op VivaTech 2024. Het ontwerp valt op door een katachtige en aantrekkelijke houding, een volledig nieuw interieur en een aantal vernieuwende rijervaringen. Het concept luidt een nieuw tijdperk in voor elektrische voertuigen met een ontwerp dat de DNA van het merk weerspiegelt. Hier worden eenvoud en puurheid gecombineerd met digitale afwerkingen. Dit nieuwe ontwerp is een samenspel van lijnen en rondingen die eerder geometrisch en scherp zijn. Duidelijk is dat het ontwerp anders moest zijn. Of het daarmee eerdere concepten weet te verslaan is duidelijk een kwestie van smaak.
Het 100% elektrische Inception Concept is uitgerust met een 800V elektrisch systeem en een 100 kWh batterij, dat een bereik tot 800 kilometer biedt. Overigens is dat een getal dat niet echt gebaseerd is op noodzaak. Sneller laden lijkt immers een veel krachtigere en effectievere oplossing voor een groter bereik.
Het interieur bevat een aantal innovaties die bijdragen aan de missie van Stellantis om de CO2-uitstoot tegen 2030 met meer dan 50% te verminderen ten opzichte van 2021, met als doel netto-nul-uitstoot tegen 2038. Belangrijke innovaties zijn:
In de afgelopen 12 jaar zijn er meer dan 12 miljoen modellen met de Peugeot i-Cockpit geproduceerd. Deze innovatie van het Franse merk komt veel beter uit de verf bij de laatste generatie van de Panoramic i-Cockpit in de nieuwe Peugeot E-3008 en E-5008.
Het Inception Concept introduceert de volgende generatie van de i-Cockpit, waarbij het traditionele stuur en de stuurkolom worden vervangen door een rechthoekig Hypersquare stuursysteem geïnspireerd op videogames. Hypersquare biedt een natuurlijke en vereenvoudigde stuurervaring. De bestuurder kan verschillende autotoepassingen bedienen met vingertopgebaren zonder de handen van het stuur te halen. Deze steer-by-wire technologie moet het rijden intuïtiever maken. Hypersquare is gekoppeld aan een flexibel scherm dat rij- of infotainmentinformatie buiten de auto weergeeft, beter bekend als de Halo Cluster, die 360-graden informatie biedt aan bestuurder en passagiers bij het naderen van het voertuig.
De Hypersquare met digitale, elektronische controle, heeft een scherm met daarin ronde bedieningscellen in de hoeken, die elk meerdere functies kunnen uitvoeren:
Het gebruik en de bediening zijn vergelijkbaar als bij een smartphone. Dit intuïtieve aspect leidt tot een veel hogere mate van veiligheid. Het hart van de Hypersquare bestaat uit een tabletachtig scherm voor het weergeven van bedieningsinformatie. De verschillende functies (airco, audiovolume, rijhulpmiddelen, enz.) worden weergegeven op de twee zijgedeelten.
De eerste modellen met de Peugeot Hypersquare en de volgende generatie i-Cockpit worden verwacht halverwege 2026 op de markt te komen.
Mobilisights, een dochteronderneming van Stellantis, toont hoe data van verbonden Peugeot-modellen en andere merken kan worden gebruikt. Mobilisights kan de rijervaring verbeteren met innovatieve diensten en toepassingen via een derde-partij ecosysteem. Gebruikersgegevens worden alleen met toestemming gebruikt voor het verder ontwikkelen van intuïtieve toepassingen voor elektrische voertuigen, zo moet het ondermeer opladen eenvoudiger maken, kosten beheersbaarder en de gebruikerservaring verbeteren.
Peugeot werkt samen met Vay om remote driving te verkennen, waarbij voertuigen op afstand worden bestuurd via mobiele connectiviteit, sensoren en camera’s. Op VivaTech 2024 demonstreert Peugeot een ’telestation’ waar Vay’s ’teledrivers’ voertuigen op afstand kunnen besturen met realtime weergave van de omgeving. Deze technologie moet de efficiëntie van leveringen verbeteren, biedt on-demand carsharing en verhuurdiensten, en stelt eigenaren in staat hun voertuigen op afstand te verplaatsen.