31.05.2024
Social Media

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

We denken allemaal wel dat oude vrouwtjes schattig zijn en auto’s hebben waarin ze nooit rijden, maar stiekem hebben ze meer macht dan je zou denken. Het zijn juist de oudere dames die er op een platform als X voor zorgen dat nepnieuws volop wordt gedeeld.

Nepnieuws rondom verkiezingen

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat het verspreiden van nepnieuws zeker niet altijd een geautomatiseerd proces is. Ook zou je denken dat misschien jongeren dit doen, omdat die wat meer beïnvloedbaar zijn, maar niets is minder waar. Het zijn de rijpere dames die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van al dat nepnieuws. Er werd in dit onderzoek gekeken naar misinformatie over de Amerikaanse verkiezingen, omdat die dit jaar plaatsvinden en een van de grootste punten van zorg zijn als het gaat om nepnieuws op social media.

Het Cambridge Analytica-schandaal van Facebook heeft jaren geleden al bewezen dat nepnieuws kan zorgen voor een andere politieke keuze, terwijl deze dus gebaseerd is op onzin. Het blijkt uit het onderzoek van nu dat 80 procent van de links naar fake news-websites door een klein groepje superspreaders wordt gedeeld. En dan blijken dat dus vooral oudere dames te zijn die er lustif op los retweeten.

Het onderzoek werd gedaan op basis van de verkiezingen van 2020 en hierin werden 650.000 Twitter-accounts onder de loep genomen die gelinkt worden aan stemregistraties in de Verenigde Staten. Tweets met politieke content werden bekeken en dan vooral die met linkjes naar nieuwswebsites. Zijn dat echter nieuwswebsites die nepnieuws delen, dan worden de posts als nepnieuwsposts gezien. Het enige nadeel is dat de onderzoekers niet 100 procent zeker weten of de Twitteraar in kwestie tijdens de verkiezingsperiode zijn eigen account beheerde.

Oudere dames verspreiden nepnieuws

Maar wat dus wel blijkt is dat die Twitteraars vaak wat oudere dames zijn. Het zijn 2.107 accounts die 80 procent van de tweets naar nepnieuws verspreiden. In de aanloop naar de vorige verkiezingen blijkt dat 7 procent van de nieuwsverhalen die op Twitter werden gedeeld op een dag, nepnieuws waren. En 60 procent van de nepniuewsverspreiders is een vrouw van 58 jaar oud en ouder. 64 procent is Republikein, dus het verschil tussen de politieke vleugels is niet heel groot. 

Hoe dat precies ziet bij de verkiezingen die er nu aankomen in de Verenigde Staten, dat is onduidelijk, want er is op zich wel het een en ander veranderd op social media (zeker op Twitter, dat nu X is geworden en er heel andere moderatie op nahoudt). Maar in ieder geval is het opvallend dat het de Libelle-lezende moeders zijn die een flinke vinger in de pap hebben waar het gaat om nepnieuws wereldkundig maken.

Share this post