Instagram heeft zich de woede van zijn gebruikers op de hals gehaald. Het social medium komt namelijk met iets dat Ad Breaks heet. Helaas is het geen pauze van advertenties, het is het tegenovergestelde: het zijn advertenties waar je maar niet vanaf kunt komen.
Als je nu Stories kijkt op Instagram, dan krijg je advertenties te zien. Eerst was dat er af en toe een, toen kwamen ze al steeds vaker en nu krijg je er zelfs meerdere achter elkaar. Toch zijn ze niet heel storend, want je kunt ze gewoon wegswipen. Althans, dat is hoe de situatie nu is. Dat gaat namelijk helemaal veranderen. Instagrams Ad Breaks zijn advertenties die je niet kunt overslaan.
De Ad Breaks duren 3 tot 5 seconden en dan pas kun je doorscrollen door je feed. Het wordt dus in ieder geval toegepast op mensen die feedscrollers zijn. In de feed kom je ook wel advertenties tegen, maar daar scroll je zo overheen. Instagram wil duidelijk dat mensen er niet zo makkelijk meer vanaf komen om een advertentie te zien. Waar 3 tot 5 seconden echt niet zo lang lijkt, is het dat wel, probeer het bijvoorbeeld maar eens te testen. Zelfs 5 seconden naar een afbeelding kijken van een kennis is relatief lang: vaak zie je in een paar seconden al wat er gebeurt.
De advertenties zouden misschien ook een opzetje kunnen worden om mensen meer aan abonnementen te krijgen. Dat zien we vaker bij apps: je mag ze gratis gebruiken, maar als je geen advertenties wil zien, dan moet je eenmalig, maandelijks of jaarlijks betalen. Het is te hopen dat Instagram hier niet naartoe wil.
Waarschijnlijk doet Instagram het omdat het op het gebied van persoonlijke advertenties wat minder mag door wet- en regelgeving. Daarnaast voelt het de hete adem van andere social media-platformen, zoals TikTok. TikTok is echter nog helemaal niet zo vervelend qua advertenties, dus hopelijk is dat straks iets dat even niet wordt nageaapt.
Eigenlijk is het vooral te hopen dat Instagram er zelf ook niet mee komt. Deze nieuwe mogelijkheid bevindt zich nu nog in de testfase, dus misschien zal Meta er door de negatieve reactie op social media wel van terugkomen, maar het heeft in het verleden vaker dingen doorgeduwd die de community echt niet zag zitten. Het is nu ook duidelijk dat mensen Instagram er niet leuker op gaan vinden met die gepushte advertenties, sommigen zeggen het platform zelfs te willen verlaten. Dus of Meta hiermee nu een goed wapen tegen TikTok heeft, of het zijn gebruikers juist in de schoot werpt van TikTok, dat wordt nog spannend.