01.07.2024
Social Media

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

De EU is sinds maart begonnen met de Digital Markets Act en de handhaving daarvan begint nu zijn vruchten af te werpen. Apple is het eerste bedrijf dat een gigaboete boven het hoofd hangt. De tweede is Meta. Het geeft consumenten onvoldoende mogelijkheden om de stroom aan gepersonaliseerde advertenties niet meer te hoeven zien.

Gepersonaliseerde advertenties

Op Facebook en Instagram hebben gebruikers de keuze om te betalen om geen advertenties te zien, of ermee akkoord te gaan er wel mee te worden volgestort. Geen ideale situatie, die volgens de EU zelfs tegen de regels van de Digital Markets Act is.

Het advertentiemodel geeft gebruikers niet de derde optie, namelijk een die minder data gebruikt om advertenties op mensen af te stemmen, zonder dat je ervoor hoeft te betalen. De keuze is te zwart-wit, meent de EU. Gebruikers kunnen hierdoor niet hun recht gebruiken om gratis en vrij in te stemmen met iets dat hun persoonlijke data minder gebruikt.

Miljardenboete voor Meta?

EU- concurrentieverantwoordelijke Margrethe Vestager, een naam die we vaker hebben gezien en vaker zullen zien, zegt dat de EU meent dat Meta zich niet aan de DMA houdt. Ze zegt: “We willen burgers de kracht geven om de controle te nemen over hun eigen data en voor een minder hevig gepersonaliseerde advertentie-ervaring te kunnen kiezen.” In principe geeft Meta burgers ook een keuze, alleen is dat niet genoeg, zeker niet omdat de ene keuze een financiële last met zich meebrengt.

In het artikel dat Meta zou overtreden is te lezen dat poortwachters (en dat is Meta) toestemming moeten zoeken bij gebruikers om hun persoonlijke data te combineren tussen kerndiensten van het platform en andere diensten. Als een gebruiker deze toestemming weigert te geven, dan zouden ze toegang moeten krijgen tot een minder gepersonaliseerd, maar lijkend alternatief. Poortwachters mogen geen functionaliteiten aanbieden afhankelijk van de toestemming van de gebruiker.

DMA

Meta denkt ondertussen dat het goed bezig is en zich gewoon aan de DMA houdt. Het zegt erg uit te kijken naar een gesprek met de EU. Of het echter tot een gesprek komt of vooral een flinke boete, dat is nog afwachten. Meta is al door de EU geïnformeerd over wat het boven het hoofd hangt en mag er nog officieel op reageren. Het zal even duren voor er een goed antwoord op tafel ligt, want er hangt nogal wat vanaf. De boete kan oplopen tot 13,4 miljard dollar.

 

Share this post