Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald, zo blijkt uit het HubSpot State of Consumer Trends Report uit januari 2024. Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).
HubSpot lanceert daarom nu AI Search Grader, de eerste gratis tool die merken helpt om inzicht te krijgen in hoe ze naar voren komen in Large Language Models (LLM) en bij AI-zoekopdrachten.
- Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot.
Tot nu toe testen marketeers handmatig hoe hun merken naar voren komen in AI-zoekopdrachten. Ze bezoeken verschillende omgevingen, maken specifieke prompts, verzamelen de respons en destilleren daaruit de resultaten. Dat is een arbeidsintensieve manier om maar een fractie van de informatie te bemachtigen die online staat en die ze nodig hebben. En er zijn nog weinig richtlijnen en tools om resultaten te vertalen naar acties.
Voor de AI Search Grader van HubSpot is geen AI-expertise nodig en de tool voorkomt dat marketeers moeten gissen naar hoe hun merk wordt weergegeven in AI-zoekopdrachten. AI Search Grader helpt marketeers gerichte prompts op te stellen, zet de prestaties van het merk in de juiste context en maakt Language Model Optimization (LMO) eenvoudig.
AI Search Grader biedt onder meer:
AI Search Grader is wereldwijd beschikbaar in het Engels en is voor elke marketeer gratis te gebruiken.