Op Circuit Zandvoort, waar dit weekend de Formule 1 race op het programma staat, heeft Max Verstappen de online game competitie Player 0.0 afgetrapt. Samen met Heineken vraagt de wereldkampioen hiermee aandacht voor geen alcohol in het verkeer. ‘De beste bestuurder drinkt niet, tenzij het 0.0 is’, aldus Verstappen.
Player 0.0 is onderdeel van de When You Drive Never Drink campagne die Heineken wereldwijd inzet rondom F1 wedstrijden. De Player 0.0 competitie is een speelse, maar tegelijkertijd serieuze oproep om veilig de weg op te gaan. Dit is nog altijd nodig; uit recent onderzoek blijkt dat ruim de helft van de Nederlanders weleens meemaakt dat een familielid of vriend met meer dan twee glazen alcohol achter het stuur kruipt of op de fiets springt. Tegelijkertijd zijn we ook goed op weg, want ruim een derde van de Nederlanders pakt bewust een 0.0 om op een verantwoorde manier aan het verkeer deel te nemen.
- Evert-Jan Hulshof, directeur van Veilig Verkeer Nederland.
Het onderzoek wijst ook uit dat veel Nederlanders het in sociale situaties, zoals op een feestje, nog altijd lastig vinden om een drankje af te slaan of het gevoel hebben zich te moeten verdedigen. Dit speelt met name onder twintigers en dertigers. Het goede nieuws is dat 88% aangeeft geen last te hebben van sociale druk om alcohol te drinken als ze nog moeten deelnemen aan het verkeer.
Op een groot scherm in de fanzone van het circuit van Zandvoort zette Max Verstappen de eerste score in de Player 0.0 game neer. Hij daagde daarna voormalig F1-coureur Giedo van der Garde, sim-racer Maxime Bijmans, Radio 538 DJ Jordi Warners uit om zijn tijd te verbeteren. Eerder op de middag sprak Max tijdens een talkshow, gepresenteerd door Hélène Hendriks, over zijn rol als ambassadeur van Heineken 0.0 en het belang van verantwoord alcoholgebruik in het verkeer.
De nieuwe game is beschikbaar voor iedereen en kan op elk mobiel apparaat worden gespeeld. Snelheid speelt in dit spel geen rol; het gaat erom wie het veiligst rijdt. Want de échte winnaar, zowel op de weg als in het spel, is degene die niet heeft gedronken. De twintig bestuurders met de beste score winnen twee tickets voor de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2025 en maken kans op een meet & greet met Verstappen tijdens een internationaal Player 0.0 evenement in Madrid.
Hoewel er sociale druk wordt ervaren rondom het drinken van alcohol, zeggen toch veruit de meeste mensen (76%) het niet minder gezellig te vinden als zij in sociale situaties geen alcohol drinken. De groep Nederlanders die kiest voor 0.0 bier of een ander alternatief neemt dan ook toe. De brede beschikbaarheid van 0.0 maakt het daarbij voor veel Nederlanders makkelijker (85%) om de ‘Bob’ te zijn en voor alcoholvrij bier te kiezen als ze nog moeten deelnemen aan het verkeer. Ruim een derde van de Nederlanders is in de afgelopen vijf jaar meer alcoholvrij bier gaan drinken; dat geldt vooral voor jongeren (45%) en millennials (48%). Op de vraag waarom men 0.0 bier drinkt, geeft 40% van de Nederlanders aan dat dit is omdat zij het lekker vinden, 35% ziet verantwoorde deelname aan het verkeer als belangrijke drijfveer voor het drinken van 0.0. Onder millennials is dit zelfs 46%.