De Dacia Duster is populair, dat geldt ook voor het merk wat staat voor no-nonsense en voordelig geprijsde modellen. Sinds 1999 is het merk in handen van het Franse Renault. Over het design zijn de meningen verdeeld. Duidelijk is dat de modellen niet concurrerend zijn met die van de moeder. Dacia heeft een eigen positionering en z’n eigen doelgroep. Mateloos populair in Frankrijk (en Marokko) en heel eerlijk niet gelijk de auto die op je shortlist staat al is dat volledig op niet terechte vooroordelen.
De Dacia Duster is erin flink wat uitvoeringen. Soms zien we wel foto’s voorbijkomen van Duster in meer extreme omstandigheden zonder dat je daar gelijk zelf een beeld bij hebt. Totdat Dacia (net na de introductie van een nieuwe marktpositionering) je uitnodigt om met een 4×4 Duster in de woestijn onder Marrakesh (off-road) te komen rijden. Een kans die op voorhand al leuk lijkt te worden.
De Dacia Duster is bijzonder geschikt voor off-road rijden om verschillende redenen die vooral gericht zijn op robuustheid en veelzijdigheid. Dat zijn wel kenmerken waar we in Nederland niet zo vaak mee worden geconfronteerd. Natuurlijk is de Dacia Duster als SUV uitermate geschikt voor stedelijke omgevingen maar off-road zit standaard in zijn DNA. En om dat laatste te ervaren is een rit door de woestijn in Marokko nogal wat boeiender en meer uitdagend als een ritje door ons vlakke kikkerlandje. De specificaties van de Duster mogen er wezen, lees maar even mee:
Dit allemaal moet meer dan voldoende zijn voor ons off-road avontuur in de Agafay woestijn waarbij er geen roadmap aanwezig. We moeten het doen met wat tracker voor ons persoonlijk en voor de auto voor het geval we verdwalen.
Ons decor voor wat beloofd een avontuurlijke rit te worden, bestaat uit een rotsachtige woestijn met soms zand maar vooral met veel kiezels, stenen en rotsen in een adembenemend landschap. De Agafay woestijn ligt niet heel veel ver van Marrakesh aan de voet van het Atlasgebergte waar je in overigens in deze tijd van het jaar prima kunt skiën.
Het traject van de door ons grotendeels zelf te kiezen route (op basis van GPS punten) is golvend op een hoogte tussen de 500 en 800 meter met soms venijnige klimmetjes waarbij je altijd denkt of het goed gaat komen. Onze Dacia Duster maakt het echter allemaal niets uit (zie boven) wat de fun-factor soms naar maximaal laat uitslaan.
Leuker kun je het niet maken denk je dan. En dat met een 4×4 Dacia Duster, de auto die je per kwartier leuker gaat vinden en die je gedurende het gehele traject blijft verbazen. Hij zal ongetwijfeld zijn limieten hebben maar wij hebben ze in de Agafay woestijn niet kunnen ontdekken. Hier rijden met deze Dacia Duster is gewoon een heerlijk off-road feestje.
Eigenlijk komen we nergens in de problemen al zit het venijn in de staart. Onze Duster is uitgerust met normale banden die voldoende grip hebben op de droge, zanderige en rotsachtige ondergrond. Nu regent het eigenlijk nooit in deze regio totdat we met grote verbazing regendruppels op de ruit zien. De eerste regenbui na 11 maanden lijkt een feit. Onze Dacia vindt dat net even minder en lijkt te vloeken op de banden. De oplossing is nog wat meer – off – off-road te gaan rijden. En ja hoor ook dan laat de Dacia Duster je weer glimlachen, de auto lijkt onverwoestbaar. Wat een auto! Wat overblijft is dat we vanaf nu alleen nog maar met diep respect over deze Dacia Duster durven te praten. Hij heeft ons verbaasd en gezorgd voor ongekend veilig rijplezier.
We zijn inmiddels toe aan een nieuwe generatie Duster. Die eerste dateert uit alweer uit 2010. Onderweg is wel het interieur meerdere keren aangepakt. Van spartaans en eenvoudig tot nu een modern en overzichtelijk dashboard met alle comfort en functies die je in 2023 mag verwachten. De laatste generatie Duster waar wij mee door de woestijn crossen heeft net een extra facelift gekregen met een nieuwe merkidentiteit en bijbehorend logo. Dit logo is zo sterk in z’n eenvoud en ga je als je het ziet niet meer snel vergeten. Het is een soort van perfect met het design van deze Duster.
De Duster van toen is de Duster van nu en toch hebben weinig meer met elkaar te maken. Dat de Duster aanhoudend populair is blijkt uit de verkoopcijfers. Inmiddels staat de teller ver boven de 2 miljoen. Wat opvalt is echt de ruimte. Met redelijk grote stoelen, een achterbank met meer dan voldoende beenruimte en ook nog eens een forse kofferbak. Dit draagt in combinatie met de prijs (de nieuwe Duster is in Nederland te koop vanaf 22.250 euro voor een Duster Essential) zeker bij aan de populariteit van de Dacia Duster.
Het laatste nieuws wat we meekrijgen in Marokko is dat we deze Duster snel gaan vergeten als we einde van het jaar de nieuwe Dacia Duster (update) gaan zien. De lat ligt hoog, dat is wel duidelijk. We kijken er nu al naar uit.