Snapchat heeft tijdens zijn jaarlijkse Partner Summit meer verteld over de plannen van het social medium. Snapchat wordt door meer dan 850 miljoen mensen gebruikt. In meer dan 25 landen bereikt het drie op de vier 13-34-jarigen. Er is meer dan een verhaal over groei, want het platform heeft ook een versimpelde versie van de app in de maak.
Die versimpelde versie wordt nu getest onder een handjevol Snapchatters over de wereld om de app te organiseren rondom communicatie, fotografie en entertainment. Er is de afgelopen jaren ontzettend veel bijgekomen qua mogelijkheden op het platform, maar dat maakt het soms ook wel erg druk. De versimpelde versie moet het wat makkelijker maken om Snapchat te gebruiken.
Er zijn ook nieuwe lenzen: een nieuwe AI-lens waarmee je kunt doen alsof je een oudje bent. Hij heet Grandparents en hij is voor iedereen beschikbaar. Snapchat voegt ook AI toe in Snapchat-herinneringen. Hierbij krijg je creatieve AI-bijschriften en -lenzen te zien in je herinneringen. Dat is alleen voor Snapchat+-abonnees. My AI, de ietwat omstreden chatbot van Snap is verbeterd: hij kan beter problemen oplossen en bijvoorbeeld parkeerborden begrijpen, menu’s in andere talen vertalen en planten identificeren.
Wil je je Bitmoji graag Snap-gele Crocs aantrekken? Dat kan binnenkort, want Bitmoji heeft nieuwe accessoires. Ook komt er een samenwerking met Prada en Miu Miu voor handtassen voor je Bitmoji.
Er is ook nieuws over creators op het platform. Snap: “Het aantal creators dat openbaar post is het afgelopen jaar meer dan verdrievoudigd. Creators hebben biljoenen views op de Snap in hun Stories gegenereerd, en nu kijken er meer dan 500 miljoen mensen naar Spotlight-video’s. Elke dag zijn er bijna 15 miljard interacties tussen creators en hun fans op Snapchat.“ Grote aantallen en daarom wil Snap er ook meer aandacht aan besteden met onder andere een nieuw profielontwerp waarmee je eenvoudiger kunt schakelen tussen je persoonlijke en openbare account. Ook is het mogelijk om je favo Snaps bovenaan in je openbare profiel te zetten en er zijn sjablonen te gebruiken voor het maken en delen van Snaps.
Snapchat introduceert ook Snap Star Collab Studio: “Via onze voorkeurspartners en nieuwe zelfbediening tools, kunnen creators, die deel uitmaken van Snap Star Collab Studio, er nu voor kiezen om hun engagement- en demografische gegevens te laten zien aan merken. Het Snap Star Collab Studio-programma helpt om samenwerkingen tussen creators en merken te accelereren. Binnenkort kunnen creators deze informatie rechtstreeks delen met elke adverteerder op Snapchat.”
Snapchat raadt aan om de Lip Syncing lens te gebruiken van Eminem, ter ere van zijn nieuwe nummer ‘Fuel’. Straks heeft deze lens toegang tot duizenden nummers uit de muziekbieb van het social medium. Verder zegt Snap dat het de Lens Studio opnieuw heeft opgebouwd voor betere, robuustere AR-ervaringen. Er is ook een nieuwe Easy Lens om binnen een paar minuten al een lens te kunnen maken.
Daarnaast is er een nieuwe generaties Spectacles, de AR-bril van Snap. Het is een doorzichtige bril waarmee je lenzen kunt gebruiken. Er is een nieuw Snap OS dat is ontworpen om met je handen en stem door het menu te gaan. Het werkt samen met OpenAI om toegang te geven tot taalmodellen om lenzen te bouwen. Wat de bril kost is nog onbekend.