18.09.2024
Marketing

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

By: Jeroen de Hooge

BlogMarketing

Google breidt zijn mogelijkheden binnen Google Ads uit voor AI-gestuurde campagnes. Dat houdt in dat het makkelijker moet worden om een Google Ads campagne op te zetten, met dank aan AI. 

Volgens Google geven AI-gestuurde campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle. Google heeft hierop besloten om die ook te geven. Tijdens de marketingbeurs DMEXCO heeft het aangekondigd dat Gemini moet gaan helpen om betere Search-campagnes op te zetten. Op Google Zoeken zijn mensen op zoek naar iets, en bedrijven kunnen meteen aan die behoefte voldoen. De conversatie-ervaring die AI biedt schijnt goed te werken: kleine bedrijven zouden 63 procent meer kans hebben om een goede of uitstekende Ad Strength te bereiken en daarmee dus ook hun publiek. Dit is nog niet in het Nederlands verkrijgbaar, maar wordt wel uitgebreid naar Frans, Duits en Spaans. 

AI in Google Ads

Budgetten inzetten op advertentiecampagnes kan spannend zijn, maar met Performance Max moet dat een stuk eenvoudiger worden. Je budget wordt hiermee automatisch geoptimaliseerd om conversies te verhogen. Google schrijft: “ In MMM’s uitgevoerd door TransUnion onder Retail & Consumer Electronics-adverteerders in de VS, zorgden Google Performance Max-campagnes voor 19% hogere ROAS in 2023 dan AI-gestuurde en geautomatiseerde performancecampagnes op het grootste sociale platform op basis van bestedingsaandeel.

Google Ads helpt met de vraag: hoe bereik je consumenten die misschien nog niet weten dat ze jouw product nodig hebben in hun leven? Kortom: hoe kom je in contact met consumenten die niet gericht naar je zoeken? Mensen die bijvoorbeeld nog in de verkennende fase zitten. Hiervoor is Demand Gen in het leven geroepen. Deze campagnes creëren en converteren vraag door visuele storytelling op YouTube en andere kanalen. Je kunt je Google AI-strategie aanpassen naar boodschappen die voor jouw merk en klant het belangrijkst zijn. Google zegt dat adverteerders met deze tool 14 procent meer conversies hebben waargenomen.

Je huisstijl in Performance Max

Verder zegt Google AI-gestuurde beeldbewerking naar campagne buiten Performance Max te brengen, dus naar Search, Demand Gen, App en Display. Dit geldt voor nieuwe campagnes en je kunt de afbeeldingen bovendien direct in Google Merchant Center bewerken. Goed nieuws voor mensen die iets graag in het Nederlands willen kunnen: assets genereren kan nu in het Nederlands (en Duits, Frans, Spaans, Portugees en Italiaans) zodat je makkelijker een campagne kunt opzetten. Je kunt bovendien nu tot vijf referentie-afbeeldingen en een prompt aanleveren, waarbij AI er dan iets moois van moet maken voor jouw merk. 

Je kunt ook merkrichtlijnen meegeven aan Performance Max, waardoor je bepaalde lettertypen en andere huisstijlinformatie kunt toevoegen om overal die herkenbare identiteit van je bedrijf te bewaren. Je kunt video’s nu ook vastzetten op specifieke formats met Demand Gen. Er is nu ook creatieve rapportage waarmee je jezelf naar een betere Ad Strength werkt. In Performance Max is bovendien niet asset coverage toegevoegd om te zien welke assetgroepen het minder goed doen en aanbevelingen te krijgen om dat te voorkomen. Prestatie-inzichten worden ook vernieuwd, waardoor je inzichten, uitleg en aanbevelingen nu in één oogopslag kunt zien. 

Zoekwoorden

Google is ook bezig met negatieve zoekwoorden op campagneniveau: in Performance Max lanceert het een bèta om te testen hoe je kunt zorgen dat je advertenties goed passen bij de behoeften van je merk en doelgroep in zoeken. Demand Gen-campagnes worden ook beter voor mensen die zowel een fysieke als online winkel hebben dankzij de bèta van omnichannel. In oktober wordt het inkopen van Demand Gen-campagnes in Display & Video 360 toegevoegd voor meer flexibiliteit.

Veel veranderingen dus, waarbij het hopelijk makkelijker wordt om je klanten te bereiken en je product aan de man te brengen. Voor sommigen moet je geduld hebben, voor sommigen nog even een andere taal spreken, maar uiteindelijk maakt AI wel een verschil in Google Ads en dat wordt met deze update steeds meer voelbaar.

Share this post