Dat een hybride auto veelzijdig is, dat blijkt al uit zijn aandrijving, maar het mooiste is natuurlijk als de bolide meer te brengen heeft. Dacia begrijpt dat ook, want met de Dacia Duster Hybrid is ontzettend veel mogelijk. Wist je bijvoorbeeld dat je ermee kunt kamperen?
Als je Dacia Duster ziet, dan zie je een flinke SUV voor je staan. Een auto die er niet bepaald zuinig uitziet, want SUV’s hebben vaak het imago slurpers te zijn. Natuurlijk heeft dat deels te maken met je rijstijl, maar in deze auto kun je 1 op 20 rijden als je dat wil. Dacia Duster is een zuinige SUV. De 4-cilinder 1,6 benzinemotor krijgt hulp van een elektrische motor wat het geheel op 140 pk-vermogen doet uitkomen. En ondanks die twee motoren die ook met het nodige gewicht gepaard gaan, kun je met deze flinke auto zuinig op pad.
Met de Dacia Duster trek je bekijks. Het is bijna ironisch dat deze auto Duster heet, want hij heeft eigenlijk niks te maken met een stoffig imago. Het is een mooie auto waarin je offroad kunt rijden, zonder dat je er extreme bedragen aan kwijt bent. Het offroad maakt de Duster Hybrid veelzijdig, de prijs maakt de bolide verrassend. Rijden in deze auto voelt ook stoer, terwijl Dacia lang niet altijd dat beeld oproept als je de naam hoort. Ervaar het echter in deze auto en je merkt dat Duster zich meet met de grote jongens en daar zelf nu ook zeker toe behoort.
De ultieme veelzijdigheid van de Duster komt tot uiting wanneer je ermee op reis gaat. Ga naar een camping en slaap met het Sleep Pack gewoon in de auto. Je kunt hiervoor een soort bed bouwen van het houten geraamte en het bijgeleverde matras. Ik leg in de video onderaan dit artikel uit hoe dat installeren in zijn werk gaat en je ziet: in minder dan 5 minuten is het klusje geklaard. Het is eenvoudig, niet zwaar en het 190 cm lange en 130 cm brede bed is uiteindelijk stevig genoeg om met zijn tweeen in te slapen: ook als lange Nederlanders die wat extra kilo’s hebben. Over extra kilo’s gesproken: het Sleep Pack zorgt meteen voor een soort dekenkist in de auto, waar je onder een klep nog een heleboel opbergruimte kunt vinden. Je kunt bovendien een tafeltje maken om nog even aan te eten.
Als je wel eens in de auto hebt geslapen, dan weet je dat het soms met uitdagingen komt. Zoals je op de foto helemaal bovenin dit artikel ziet, heb je niet heel veel ruimte van je liggende lijf tot het plafond: dat is niet erg, want je gaat alleen slapen, maar als je bijvoorbeeld rechtop wil zitten om iets op je laptop te typen, dan wordt het wel krap. Dat is niet storend: je kunt ook liggend typen of uitstappen en even in de frisse lucht zitten. Het grote voordeel van deze slaapauto -in plaats van een busje dat een veelgekozen optie is voor autoslapers- dat is dat je wat eenvoudiger uit de auto kunt komen omdat je de twee achterdeuren zo open kunt doen. Geen zware schuifdeur die maar aan een kant zit, waardoor je niet over je partner heen hoeft te kruipen.
Er zit bovendien zelfs een lampje in dat je zelf een andere kant op kunt richten. Weghalen of los gebruiken is ook een optie. Hij werkt op een batterijtje met USB-C waardoor het meteen je zaklamp is voor als je toch ‘s nachts even een bezoek moet brengen aan een toiletgebouw. Verder is het jammer dat je in ons land niet zomaar mag wildkamperen, want dat zou deze auto een nog groter gevoel van vrijheid geven. Lijkt de slaapopstellng je wat klein, dan zou je ook kunnen kiezen voor een tent: Dacia heeft een speciale tent gemaakt die je aan de auto kunt vastmaken om je wat meer ruimte te bieden. Wil je liever zelf een caravan mee? Kan ook: de Dacia Duster biedt een trekgewicht tot 1.500 kilogram.
Kortom, er zijn veel verschillende scenario’s te bedenken voor deze ruimtelijke auto. Van back-to-basics kamperen tot wat luxer kamperen met tent of caravan, maar ook offroaden en zuinig rijden zijn allemaal deel van de Duster. Binnenin zit ook nog een groot infotainmentscherm van 10 inch waarop je je navigatie ziet, maar ook camera’s kunt gebruiken voor het inparkeren. Dat is wel een van de nadelen van deze auto: de camerabeelden zijn allesbehalve scherp, maar tegelijkertijd zie je er wel op wat nodig is. Ook op het dashboard is een scherm beschikbaar, die is 7 inch en laat je alles zien wat je nodig hebt.
De Dacia 3-persoonachterkleptent kost 537,29 euro, met voor 2.125 euro het InNature Sleep Pack met daarin dat bedframe, het matras en het tafeltje. En de vraag hoe het slaapt, met alleen zo’n InNature Sleep Pack? Heel goed. Je neemt twee slaapzakken mee en kunt met zijn tweeen prima liggen. Zonder partner zeesterren kan natuurlijk ook en het gemak is simpelweg heel fijn. Het is niet ingewikkeld, het is nog sneller weggebouwd dan opgebouwd en je kunt hiermee ook als je alleen reist goed uit de voeten. Zeker het proberen waard voor avonturiers die een paar dagen in hun auto willen ‘wonen’.
Wil je meer weten over de nieuwe Dacia Duster? Lees dan ook De nieuwe Dacia Duster gaat je verrassen.