Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel even, maar als je dan toch door het mooie centrum van Delft mag gaan in een race-autorode MINI, dan is de verleiding enorm groot om hem te rijden in de kartmodus die hij biedt.
De uitdaging? Met meerdere mensen tegen elkaar racen in de MINI. Niet om de snelheidsmeting, maar een race wie het allerzuinigst rijdt. We begonnen met een range van 240 kilometer: wat bleef daarvan over? We namen plaats in de nieuwe MINI Cooper S Electric in John Cooper Works-uitvoering: een elektrische, voorwiel-aangedreven hatchback die enorm sportief rijdt en stuurt. Kortom, dat zo zuinig mogelijk rijden zou nog wel eens een echte uitdaging kunnen worden.
Elektrische auto’s, zeker als die niet een te groot formaat hebben, voelen sneller als een kart aan dan de varianten met verbrandingsmotor. Alles reageert een stuk sneller. En dan moet je net een MINI hebben: een auto waarvan het merk zelf zelfs reclame maakt voor dat go-kartgevoel. In deze MINI kun je kiezen uit meerdere rijbelevingen: sportief biedt dat kartgevoel en komt zelfs met racegeluiden. Zijn strakke vering, sportieve manier van sturen en voldoende vermogen (184 pk) versterken het gevoel. Zijn topsnelheid is 160, zijn gewicht 1615 kilogram.
Het hoeft echter niet allemaal zo snelheidsduivel-achtig: je kunt ook kiezen voor vintage, waarbij er een ouderwetse klok op het mooie ronde display in het midden van de auto staat (een rond display dat een grote knipoog is naar de ronde vormen waardoor MINI zo geliefd is). Sowieso is de auto die we rijden een luxe uitvoering van de MINI Cooper. De afwerking is heel mooi: deze auto voelt meer dan af, met zelfs ouderwetse tuimelschakelaars en Union Jack-verlichting. Hier is veel zorg en liefde in gaan zitten. Die luxe, daar betaal je uiteraard wel voor: de MINI Cooper S Electric is er vanaf 38.990 euro en de John Cooper Works-uitvoering die wij reden is 44.990 euro.
Niet dat het een ouderwetse vierwieler is: je kunt gebruikmaken van een 360 graden-camera, parkeerhulp en achteruitrijhulp, dus allerlei moderne gemakken die het nog fijner maken om met deze auto bijvoorbeeld een eeuwenoude binnenstad in te rijden. Je kunt zelfs een foto maken van jezelf in de auto of het geavanceerde heads-up display gebruiken waarbij er op een los glasplaatje navigatie kan worden geprojecteerd. Daarnaast kregen we van MINI de opdracht om te kijken hoeveel van de actieradius erafging wanneer we de airco aanzetten: dat was met 14 kilometer verschil echt niks. Op een mooie zomerdag kun je dus lekker afkoelen in de auto, zonder range anxiety.
We wilden natuurlijk onderweg ook wat mooie plaatjes schieten van Delft en ook genieten van het rijgevoel op de snelweg, waardoor we de zuinigheidsbeproeving niet met Engelse vlag en wimpel hebben doorstaan. De winnaars van de rally bleken te eindigen met 254 kilometer range: hebben ze onderweg stiekem geladen, of weet deze auto inderdaad veel energie op te wekken als je rijdt? Het is toch echt dat laatste. Zelfs met onze niet-superzuinige rijstijl wisten we van 240 kilometer actieradius zo’n 200 kilometer over te hebben na een rit van 30 kilometer. Zuiniger kan zeker, al moet je je afvragen of je dat wil met een auto die zo’n uitnodiging is tot karten. In ieder geval is het fijn om te weten dat het kan en dat je dus zeker niet altijd een laadpaal in de buurt moet hebben: je moet gewoon je rechtervoet in de gaten houden.