Het houdt maar niet op bij Renault. Het merk is duidelijk met een gigantisch marktofffensief bezig en doet dat echt op alle posities. Want niet alleen bij het merk zelf, ook Dacia en Alpine verrassen met nieuwe modellen die heel specifiek zich richten op een doelgroep. De laatste hoogtepunten zijn de introductie van de Dacia Bigger en de Renault 5, de epische opvolger van het succesvolle ‘vijfje”.
Maar dat lijkt allemaal nog niet genoeg want in het museum van Renault staat nog een oud succesnummer, de ‘vier’, de Renault 4. Het is oktober 2025, en het Franse merk meldt zich opnieuw. Dit keer met de nieuwe Renault 4E Tech-electric, en dat kan zomaar nog een nieuw succes worden. Maar laten we eerst even een sprong in het verleden maken.
De Renault 4 werd in de jaren zestig gelanceerd als antwoord op de grote maatschappelijke veranderingen die gaande waren. De wereld verstedelijkte in rap tempo, de middenklasse groeide en vrouwen kregen meer vrijheid en mogelijkheden. De Renault 4 paste perfect in deze nieuwe realiteit: een auto voor iedereen, voor elke gelegenheid – een symbool van vrijheid en eenvoud. Het was een auto die de tijdsgeest perfect aanvoelde, ontworpen om toegankelijk te zijn voor iedereen, ongeacht hun achtergrond en werd uiteindelijk een icoon van zijn tijd.
De Renault 4 E-Tech electric, die tijdens de Autosalon van Parijs in 2022 werd onthuld als de 4EVER Trophy conceptauto, is een moderne interpretatie van een klassieker. Deze volledig elektrische en connected auto omarmt het DNA van het origineel, maar is klaar voor de wereld van vandaag. De E-Tech electric is meer dan alleen een vervoermiddel; het is een auto die gezien mag worden. Het retro-futuristische design, gecombineerd met het open canvas schuifdak genaamd Plein Sud, ademt een gevoel van vrijheid en avontuur. Het modulaire interieur en de royale bagageruimte maken het een auto die perfect aansluit bij de moderne levensstijl en de behoeften van de bestuurder.
De Renault 4 E-Tech electric is een auto die barst van de moderne technologie. Van ADAS-systemen voor verbeterde veiligheid tot de openR-link en de avatar Reno, deze auto biedt een eigentijdse rijervaring. Met al deze technologieën is het een elektrische auto die klaar is voor de volgende generatie bestuurders. Het model combineert het praktische karakter van de oorspronkelijke Renault 4 met de technologie en innovatie van nu, waardoor hij perfect is voor de moderne automobilist.
Het verhaal van de Renault 4 begon in 1956 toen Pierre Dreyfus, de toenmalige CEO van Renault, de auto-industrie op zijn kop zette. Hij wilde een auto met “volume”, niet in de zin van grootte, maar in termen van veelzijdigheid. Terwijl de industrie zich nog richtte op traditionele sedans met motoren achterin, stelde Dreyfus een auto voor die geschikt was voor het veranderende leven van de mensen. De Renault 4 werd een veelzijdige auto die zowel in de stad als op het platteland tot zijn recht kwam, voor werk en vrije tijd, voor mannen en vrouwen. Het werd een symbool van een nieuw tijdperk.
De Renault 4 was niet alleen populair in Frankrijk; het werd een wereldwijd succes. Het was een eenvoudige, functionele auto die door iedereen bestuurd kon worden, van stedelingen tot boeren, postbodes en zelfs de politie. De vergelijking van Pierre Dreyfus met een spijkerbroek – robuust, praktisch en stijlvol – sloeg de spijker op de kop. De Renault 4 oversteeg sociale klassen, leeftijd en geslacht. In de dertig jaar dat de Renault 4 werd geproduceerd, zijn er wereldwijd 8.135.424 exemplaren verkocht in meer dan honderd landen. Daarmee is het de bestverkochte Renault ooit, en een van de meest iconische auto’s van het merk.
De Renault 4 is de op drie na bestverkochte auto aller tijden en heeft de status van internationaal cultureel icoon bereikt. De Renault 4 E-Tech electric, duidelijk met de DNA van het oorspronkelijke model, kan zomaar dit succes voortzetten. Begin 2025 worden de prijzen van deze nieuwe elektrische versie bekendgemaakt, voordat hij later dat jaar bij de dealers in de showroom verschijnt. En als Renault ook hier de prijs net zo laag weet te houden als bij de nieuwe Renault 5, dan is de kans groot dat ook net nieuwe ‘viertje’ kan rekenen op heel veel aandacht. Wat dan rest is toch nog een andere vraag, what’s next?