Het Chinese BYD is bezig met een forse opmars in Europa en komt wederom met een nieuw model, de Sealion 7. Deze volledig elektrische SUV is deze week onthuld tijdens de Paris Motor Show en lijkt specifiek ontworpen met de Europese markt. Als achtste New Energy Vehicle in BYD’s portfolio combineert de Sealion 7 een modern design met een overdosis aan technologie en een ruimtelijk interieur.
Met een lengte van 4,83 meter en een wielbasis van 2,93 meter biedt de Sealion 7 flink wat ruimte. Afhankelijk van de uitvoering accelereert deze nieuwe SUV in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 215 km/h. Snelladen is mogelijk met een vermogen tot 230 kW. BYD positioneert de Sealion 7 als een antwoord op de groeiende vraag naar elektrische SUV’s in Europa. De combinatie van design, technologie, prestaties en een rijke standaarduitrusting staan centraal in dit ontwerp.
De Sealion 7 is een creatie van Wolfgang Egger, ontworpen in BYD’s designstudio in Shenzhen. Net als de Dolphin en Seal hanteert de Sealion 7 de Ocean-designfilosofie, met herkenbare elementen zoals een X-vormig front en een aflopende daklijn met ducktail-spoiler. De zwevende koplampen en de achterlichten met de nieuwste ‘waterdruppel’-signatuur versterken de uitstraling van dit model. Hoewel de Sealion 7 qua lengte overeenkomt met de BYD Seal, is hij 16 centimeter hoger.
Met zijn forse afmetingen biedt de Sealion 7 plaats aan vijf personen. Ondanks die aflopende daklijn is er voldoende hoofdruimte achterin. Het interieur is herkenbaar door de vloeiende lijnen van het Ocean-design en het gebruik van hoogwaardige materialen. Afhankelijk van de uitvoering is er keuze uit vegan- of nappalederen bekleding en twee kleurstellingen.
De Sealion 7 is gebouwd op BYD’s e-Platform 3.0, een platform specifiek ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Centraal staat de Blade Battery, een eigen ontwikkeling van BYD die volgens het merk de lat hoger legt op het gebied van veiligheid, prestaties en efficiëntie. De compacte vormgeving van deze kobaltvrije lithium-ijzerfosfaatbatterij maximaliseert de binnenruimte en garandeert een lange levensduur, zelfs onder extreme omstandigheden.
De integratie van de Blade Battery in de carrosseriestructuur verhoogt de stijfheid en veiligheid van de Sealion 7. Het accupakket is gehuisvest in een aluminium honingraatstructuur die tevens dienstdoet als vloer, wat bijdraagt aan de dynamiek en het comfort. De Sealion 7 beschikt verder over een innovatieve aandrijflijn met compact geïntegreerde componenten. Een warmtepomp is standaard, vooral handig bij lage temperaturen.
De Cell-to-Body-technologie moet bijdragen aan een hoge torsiestijfheid, wat resulteert in een dynamische rijervaring. De verfijnde afstemming van de vering en demping versterkt dit effect. De vierwielaangedreven versies zijn uitgerust met iTAC (Intelligent Torque Adaption Control), dat de aandrijfkracht nauwkeurig verdeelt over de wielen voor optimale grip en stabiliteit.
De Sealion 7 is momenteel te bewonderen op de 90e editie van de Paris Motor Show. De levering start begin 2025. BYD maakt de exacte specificaties en prijzen binnenkort bekend.