23.10.2024
Automotive

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

By: Laura Jenny

BlogAutomotive

Ben je op reis in Italie, of ben je gewoon heel erg groot fan van alles Alfa Romeo, dan is een bezoek aan het Alfa Romeo Museum de moeite waard. Je kunt je ogen goed de kost geven, van auto’s die ouder zijn dan 100 jaar tot nieuwe bolides waarvan de lak net versgespoten lijkt. 

Alfa Romeo Museum

Het Alfa Romeo Museum bij Milaan in de buurt is een bijzondere ervaring. In de vroege jaren ‘50 van de vorige eeuw waren medewerkers van Alfa al gestart met het maken van een soort museumcollectie, waarvan uiteindelijk werd besloten dat het ‘museum’ voor het hoofdkantoor van het automerk zou moeten komen. In de jaren ‘70 bestond de collectie uit zo’n 100 auto’s. 

Tot 2015 was de collectie echt een verzameling, maar daar kwam dat jaar verandering in toen het meer een museum werd. Eerst was het bijvoorbeeld heel chronologisch neergezet, maar nu is het meer op het verhaal. Dat is niet voor niets. Niet alleen houden mensen nu eenmaal van verhalen: het is ook een manier om mensen die niet per se volop geinteresseerd zijn in auto’s toch mee te nemen in alles Alfa Romeo. 

Van verzameling naar collectie

Het museum begint dus met een stukje historie over het bedrijf, zoals dat moment waarop het startte met het maken van vliegtuigmotoren en zelfs motoren voor boten. Maar ook de ontwikkeling van het logo, van de naam Alfa, van de onbekende oprichters, enzovoort. Er is veel te zien en zeker met een rondleiding wordt het verhaal op toffe wijze bij elkaar gepuzzeld. Waarom is het bijvoorbeeld geen Milano meer in het embleem? Waarom hadden de eerste auto’s het stuur aan de rechterkant? Het wordt allemaal duidelijk in dit imposante museum. En we vertellen een aantal verhalen graag door: dit zijn 10 mooie auto’s en hun verhaal uit het Alfa Romeo Museum:

1. Alfa 24 HP 1910

Toen Romeo nog niet in de picture was en Alfa nog Anonima Lombarda Fabbrica Automobili was, produceerde het zijn eerste automobiel. De Alfa 24 HP 1910. Een auto waarbij een slim trucje was gebruikt. Destijds mochten auto’s niet zoveel paardenkrachten hebben, maar de Italianen faketen even dyscalculie en draaiden in de naam de paardenkrachten om. Deze auto had 42 paardenkrachten en dat is bizar te noemen: een death trap die 870 kilo woog en een topsnelheid had van 110 kilometer per uur. Nogmaals, we hebben het hier over 1910 en autogordels waren nog lang niet verplicht.

alfa
oplus_3145728
oplus_3145728

2. 6C 2300 B 1935

Deze auto heeft met zijn Amarant-kleur een prachtig bruin-rood uiterlijk, maar heel mooie dingen zijn hier waarschijnlijk niet in gebeurd. Dit was de auto van de fascistische partij en werd dan ook gebruik om ministers te vervoeren. De voorkant lijkt een beetje op een snor, wat destijds een statussymbool was dat -uiteraard- alleen door mannen werd gedragen.

oplus_3145728
oplus_3145728

3. 6C 2500 Sport 1947

Doe ons dan liever de ‘Golden Arrow’, een auto die komt uit de naoorlogse periode en werd gemaakt toen er na de oorlog een flinke verandering was in de fabriek. Deze auto markeert de introductie van de bekende gril van Alfa. Dit model auto werd heel beroemd en dat hebben we te danken aan ‘El Padrino’, The Godfather, van de films. Er werden maar zes van deze auto’s gemaakt per jaar, dus er eentje bezitten maakt je een enorm rijk mens.

oplus_3145728
oplus_3145728

4. Giulietta 

Giullietta is de auto die staat voor de heropbouw na de oorlog. Mensen hadden wat meer geld te besteden en lieten dat onder andere zien met hun auto’s. Geheel geïnspireerd door de Amerikaanse cultuur was daar de Giullietta Sprint Speciale in 1961. Een typische Grease-achtige tijd waarin rijke mannen en hun zoons een leuke auto wilden rijden om hun knappe vriendin aan de wereld te laten zien. Ook de Giulietta uit 1955 is leuk: de koraal-achtige roze kleur werd bedacht door een vrouwelijke ontwerper en wat ons betreft is dat best leuk tussen het vele rood door. Dit was een gouden tijd voor Alfa Romeo.

oplus_3145728
oplus_3145728

5. Montreal 1970

Deze auto in het Alfa Romeo Museum is razend populair. Iedereen wil met dit oranje racemonster op de foto. Deze auto was bedoeld als concept car. De motor is groot: zo groot dat hij eigenlijk niet onder motorkap paste. Vandaar dat er een neppe happer op deze auto is gezet, die dus niet bestaat om te happen, maar vooral om ruimte te maken voor die motor:een 2593 cc achtcilindermotor die 220 paardenkrachten voort kon brengen. 

oplus_3145728

6. Alfetta 1972

Alfetta is een leuke auto, omdat hij iets zegt over de band tussen Alfa Romeo en de politie. In het Alfa Romeo Museum is zelfs een mini-bioscoop waar voor gasten een soort achtervolgingsscene wordt getoond met Alfa’s van de politie. De Alfetta was ook een echte politieauto. Hij was snel en stabiel, omdat hij met zijn transactosysteem waarbij de motor voorin lag en de schakelbak achterin lag goed in balans was. Echter, deze auto was ook zeer geliefd bij dieven: het ging slechter met de economie en er kwamen in die tijd meer overvallen voor.

Alfetta

7. 156 1997

Het grootste succes van Alfa Romeo in de afgelopen 25 jaar is deze auto, de Alfa Romeo 156. Het was een aanzienlijk zuinigere auto die je hier in de bijzondere Cloud-kleur ziet, die er afhankelijk van hoe het licht erop schijnt anders uitziet. Van deze auto zijn 100.000 stuks gemaakt.

d

8. 8C Competizione 2007

Bij deze auto betaal je alleen al 10.000 euro voor de kleur: dit is een auto die bijna 300 kilometer per uur gaat en 450 paardenkrachten biedt. Er zijn er wereldwijd een stuk minder gemaakt dan van de 156: slechts 1.000 stuks (eigenlijk 500 normale en 500 spiders). Een dure, luxe sportauto van Alfa Romeo, die zijn naam ook daadwerkelijk te danken heeft aan dat rood: competizione. Deze auto wordt regelmatig een van de mooiste auto’s ter wereld genoemd.

oplus_3145728

9. 8C 2900 B Lungo 1938

Hij is blauw, hij is 8 meter (!) lang en het is de allerzeldzaamste van de Alfa’s: er werden maar 10 van deze auto’s gemaakt, die -net als meer oude auto’s van het merk) van aluminium is gemaakt dat met de hand werd gehamerd. Deze auto zou zijn gemaakt omdat Alfa Romeo ondertussen natuurlijk druk doende was met racen en graag aan de Mille Miglia wilde blijven meedoen: het had dus geld nodig. 

oplus_3145728
oplus_3145728

10. 33 Stradale Prototipo 1967

De nummer 8 uit deze lijst wordt regelmatig door autoliefhebbers de mooiste auto ooit gevonden qua design, maar de 33 wordt net zo vaak genoemd in die categorie. Er zijn er maar achttien gemaakt en het is een heel zeldzame auto. De auto heeft 227 pk, een 1995 cc 90 graden V8-motor en kan meer dan 260 kilometer per uur. Maar het is vooral de vorm die deze auto zo geliefd gemaakt. En, er is toevallig dit jaar een nieuwe van gemaakt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Alfa Romeo (@alfaromeoofficial)

oplus_3145728

Concept cars

Er zijn in dit lijstje ook een paar conceptcars aan bod gekomen, maar in het museum is ook een speciaal gedeelte gemaakt voor de concept cars die meer concept zijn, dan car. Kijk je ogen even uit, enjoy!

oplus_3145728
oplus_3145728
oplus_3145728
oplus_3145728
oplus_3145728
oplus_3145728
oplus_3145728

Share this post