Het is vaak geprobeerd, maar eigenlijk door bijna niemand gelukt: het verschil maken in de wereld van social media. TikTok bokste het een paar jaar geleden wel voor elkaar, maar onder andere BlueSky en Mastodon zijn nog niet de grote kassuccessen geworden die zich met Instagram kunnen meten. Ze gaan wel goed, maar niet zo goed. Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie. Meta meldt dat het 275 miljoen gebruikers heeft.
X heeft er met 611 miljoen meer (al was dat in april dit jaar, dat kan inmiddels zijn veranderd), maar voor een social medium dat nu ruim een jaar uit is is het een bizar aantal. Je kunt natuurlijk makkelijk stellen dat het komt doordat het Instagram als opstapje heeft, maar er zit waarschijnlijk wel meer in. Immers kopieert het X vrijwel geheel: waarom zouden mensen het dan toch willen gebruiken?
Bericht van @sandergenxBekijken op Threads
Het helpt natuurlijk dat het niet Threads losstaand is, maar dat het ‘An Instagram app’ is. Niet alleen omdat Instagrams naam eraan hangt, maar je hoeft er net weer apart een account voor te maken; je kunt gewoon met Instagram inloggen. Dat maakt het ook makkelijker om mensen te importeren die je al kent, of dingen door te plaatsen. Je ziet nu ook vaak op Instagram al een Threads-post tussen de wallposts staan. En het feit dat Meta erachter zit betekent ook dat het meer geld heeft om makkelijker op te schalen, iets waarmee BlueSky nog wel eens worstelt.
Dat zijn dingen die Threads 100 procent hebben geholpen. Daarnaast zijn er toch mensen die X verlaten, of er tenminste aanzienlijk minder op posten. De sfeer is daar zo langzamerhand steeds meer omgeslagen, omdat er aanzienlijk minder streng wordt gemodereerd en het een soort uitlaatklep is geworden voor mensen hun extreme opvattingen, schokkende video’s en seksadvertenties.
Bericht van @ondernemenmetandreiaBekijken op Threads
Threads heeft wel een aantal zaken die handig zijn en die je misschien niet snel verwacht. Zo heeft Threads ondersteuning voor schermlezers en komen er AI-gegenereerde afbeeldingsomschrijvingen bij posts met foto’s. Zo is het een heel toegankelijk social medium. Posts kunnen met 500 karakters lang ook flink wat inhoud bevatten en video’s van 5 minuten zijn ook welkom. Dat is wat beter behapbaar dan de veel langere video’s op veel andere platformen.
Eigenlijk gaat Threads in veel opzichten back to basics, maar schenkt daar wel een modern sausje overheen. Het meest moderne van dit verhaal blijft wel nog wat achter: je zou Threads moeten kunnen gebruiken met andere platforms die ActivityPub als protocol hebben toegepast, zoals Mastodon en WordPress. Dat is, net als het openstellen van WhatsApp, nog niet heel erg levensvatbaar lijkt het, maar het is wel het plan om zo social media-gebruik makkelijk te maken.
En we denken stiekem dat dat ook wel is wat Threads zo populair maakt: het is niet weer een losstaande app, het heeft veel integraties met andere apps en dat is fijn. Zo voelt het niet als weer een losse app, weer iets waar je moet kijken, terwijl het dat stiekem nog wel is. Het heeft zo’n goede integratie met bijvoorbeeld Instagram, dat beide social media meer vervlochten lijken te zijn en dat is waar mensen behoefte aan hebben: een plek voor al hun berichten, in plaats van het moeten zoeken naar in welk social medium je beste vriend ook alweer dat linkje deelde. En uiteindelijk helpt het dat Threads gewoon lekker eenvoudig is. Het is meteen duidelijk hoe het werkt, omdat je het vaker hebt gezien bij anderen.
Kortom, Meta heeft er alles aan gedaan om Threads zo laagdrempelig mogelijk te maken en daar plukt het nu duidelijk de vruchten van. En meer bedrijven kunnen dat nu doen, want je kunt met marketingcampagnes een steeds groter publiek bereiken.