Het is moeilijker dan ooit om een publiek aan te spreken. Er zijn veel kanalen, er is veel aanbod, hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook daadwerkelijk willen openen? Tijdens HubSpot GROW gaven de heren van Mindstream daar antwoord op.
Voor een goede nieuwsbrief is het belangrijk dat je met originele content komt. Hoewel veel websites baat hebben bij nieuwsbrieven die een opsomming zijn van de gepubliceerde artikelen, maak je mensen echt fan van je nieuwsbrief als ze er iets exclusiefs in kunnen lezen. Als er content is die waardevol is en alleen te vinden is via de nieuwsbrief, dan zijn fans van je website en van het onderwerp waar je over schrijft veel blijer met je nieuwsbrief.
LinkedIn gebruiken om je nieuwsbrief onder de aandacht te brengen is een goed idee. Zie het als een cafe beginnen: daar komen ook eerst vooral je vrienden en familie, maar zeker als je af en toe een goede actie doet en laat weten dat je er bent, komen mensen bij je langs. Afwachten tot mensen je vinden zou bij een fysieke locatie als een café nog wel kunnen, maar zo werkt het internet niet, waardoor het nog belangrijker is om het van de daken te schreeuwen. En veel nieuwsbrieven lenen zich perfect om gedeeld te worden op LinkedIn. De mannen gaven als tip om Taplio te gebruiken, waarmee je je LinkedIn-netwerk enorm kunt laten groeien.
Het is niet aan te raden om AI je hele artikelen te laten schrijven, maar bijvoorbeeld voor goede artikelideeen kun je heel goed terecht bij AI. Bij Mindstream gebruiken ze Perplexity, de AI-chatbot die volgens de Wall Street Journal de beste AI-chatbot is van allemaal. Veel schrijvers gebruiken het, omdat het een soort AI-zoekmachine is die tussen ChatGPT en Google Zoeken inzit. Hij kan vragen beantwoorden en met linkjes naar interessante websites op de proppen komen.
Teksten schrijven: iedereen kan het, maar niet iedereen kan het even goed. Een extra paar ogen over een tekst heen laten gaan is altijd verstandig en daarvoor kun je het beste Hemingway gebruiken. Het is zeker als je Engelstalig schrijft een geweldig maatje dat je laat weten of je te complexe teksten schrijft, te lange zinnen maakt, spelfouten maakt, enzovoort. Hij leert je ook meer over hoe zinnen zijn opgebouwd en wijst je bijvoorbeeld op het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden of een passieve schrijfstijl.
Het klinkt als een bak werk van hier tot Tokio, maar aan de andere kant, met wat hulp van AI kun je al ver komen. De mannen van Mindstream, een nieuwsbrief over AI, versturen hun nieuwsbrief 7 dagen per week en doen dat al 500 dagen op rij, zonder onderbrekingen. Elke ochtend even schrijven en samenstellen, klaarzetten en in de middag kunnen ze zich weer richten op andere dingen. Een nieuwsbrief hoeft ook niet vol te staan met 10 artikelen. Sterker nog, waarschijnlijk vinden mensen een nieuwsbrief die wat rustiger aandoet met de hoeveelheid leesvoer veel prettiger en overzichtelijker: Mindstream heeft maar 2 artikelen per dag. Volgens de mannen willen ze daarbij vooral een ‘vriend’ zijn die je iets vertelt.
Tot slot zeiden de mannen ook dat je moet oppassen met titels die je misschien in de spambox doen verdwijnen. Pas dus op met titels die te verkoop-achtig klinken, zoals ‘koop vandaag’ of ‘probeer nu’. Happy sending!