Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven. Uit onderzoek van Vodafone Business en MKB-Nederland uitgevoerd door Ipsos, blijkt dat ondernemers kansen laten liggen door een gebrek aan digitale kennis. Zonder gerichte ondersteuning en hulpmiddelen blijft deze nieuwe beschikbare tijd, ook voor digitale ontwikkeling, onbenut.
Hoewel meer dan twee derde van de ondernemers zich verder wil ontwikkelen op het gebied van digitalisering de komende drie jaar ontbreekt het vaak aan inzicht en begeleiding om meer geavanceerde technologieën effectief in te zetten. 76% is ook optimistisch en enthousiast over de mogelijkheden die digitalisering hen kan bieden.
Hoewel ondernemers zich dus willen ontwikkelen, zien zij vooral kansen in technologieën die ze al kennen, zoals automatisering van taken en processen, digitale administratie en dienstverlening. Ze zijn veel minder geneigd om geavanceerde technologieën te verkennen. Slechts 17% houdt zich bezig met Internet of Things (IoT) en 14% met kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML).
Deze bescheiden focus staat in contrast met hun eigen inschatting: ondernemers schatten hun digitale niveau vaak hoger in dan dat van het mkb in het algemeen, waardoor ze hun digitaliseringspositie overschatten. Om een voorbeeld te geven; 26% geeft aan verschillende digitale tools en software beschikbaar te hebben, terwijl ze maar 14% van het gehele mkb op dat niveau inschatten.
“Ondernemers opereren in een grote verscheidenheid aan sectoren, elk met hun eigen unieke uitdagingen en kansen,” zegt Leendert-Jan Visser, algemeen directeur MKB-Nederland. “Digitalisering kan hen op veel manieren vooruit helpen, maar het is begrijpelijk dat zij zich vooral richten op technologieën die zij kennen. Voor veel ondernemers ontbreekt nog het overzicht en de juiste begeleiding om hun digitale potentieel te benutten en nieuwe mogelijkheden te verkennen. Met een programma dat ondernemers over drempels heen helpt en adoptie van digitale technologieën zoals AI versnelt, kan worden voorkomen dat kansen onvoldoende benut worden.“
Bijna de helft van de ondernemers (48%) verwacht dat het lastig wordt digitaliseringsdoelen binnen drie jaar te bereiken. Cybersecurity is een belangrijke zorg, waar 81% van de ondernemers pessimistisch over is. Daarnaast vindt 61% van de ondernemers dat de digitalisering te snel gaat om bij te houden en ruim 80% geeft aan dat zijzelf of hun medewerkers niet veel kennis hebben. Dit belemmert hen om effectief te investeren in nieuwe technologieën.
Een belangrijk obstakel voor veel ondernemers bij digitale ontwikkeling is een gebrek aan praktische ondersteuning; 43% geeft aan dat er weinig tot geen hulp beschikbaar is of dat zij niet weten waar die te vinden is . Daardoor zoeken zij vooral online (61%) of vertrouwen zij op hun eigen medewerkers (39%) voor kennis. Toch hebben ze liever praktische hulp van buitenaf, gericht op kennis en vaardigheden (39%), advies en begeleiding (37%) en technische ondersteuning (37%).
“Digitalisering is essentieel, niet alleen voor innovatie in onze economie en het aanpakken van het tekort op de arbeidsmarkt, maar ook voor de veiligheid van iedereen die met een bedrijf / onderneming in aanraking komt,” aldus John van Vianen, CCO Business Market and member of the Executive Committee bij Vodafone Business. “Ondernemers moeten tijd, ruimte en praktische ondersteuning krijgen om digitalisering toe te passen op een manier die bij hen past. Vooral is het belangrijk dat ze de kans krijgen om de mogelijkheden digitalisering te verkennen. Daarom lanceerde Vodafone Business onlangs het initiatief ‘Gratis Ondernemersadvies’, waarmee ondernemers onafhankelijk advies kunnen inwinnen over digitalisering. Daarnaast willen we ons samen met MKB-Nederland inzetten om digitalisering praktisch toegankelijker te maken voor ondernemers.”