Het gaat in Parijs tijdens het Huawei event vooral over technologie en hoe het kan bijdragen aan de digitale en groene transformatie in Europa. TECH4ALL is echter een lange-termijn initiatief van Huawei dat gericht is op digitale inclusie. Het doel is om digitale technologie toegankelijk te maken voor iedereen, zodat niemand achterblijft in de digitale wereld. Dit initiatief omvat partnerschappen en innovatieve technologieën om digitale toegang te bevorderen voor individuen en huishoudens.
Plat vertaald wil Huawei technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen en gelijke kansen te bieden aan achtergestelde gemeenschappen. Door zich te richten op onderwijs, milieu, gezondheid en ontwikkeling en samen te werken met diverse partners, draagt TECH4ALL vooral bij aan het realiseren van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Voorbeelden van onderwijs, milieubescherming en digitale vaardigheden zijn te vinden in Ghana (Ethiopië en Egypte), Mexico en Senegal.
Gezien de omvang en ambitie van TECH4ALL is het waarschijnlijk dat het initiatief verder zal worden uitgebreid en door meerdere stakeholders zal worden opgepakt. Zo is UNESCO is een belangrijke partner in Huawei’s initiatief. De nadruk vanuit Huawei op partnerschappen en technologische innovatie suggereert een bredere impact dan alleen filantropische inspanningen, met als doel langdurige en betekenisvolle veranderingen te realiseren.
STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering en Mathematic) verwijst naar een benadering die zich richt op de vakgebieden wetenschap, technologie, engineering en wiskunde. Het bovenliggende doel is om kritisch denken en onderzoek te bevorderen binnen het onderwijs, waardoor studenten vaardigheden ontwikkelen die essentieel zijn voor hedendaagse en toekomstige uitdagingen in deze onderwijsrichtingen.
Ondanks de groeiende vraag naar STEM-professionals is er wereldwijd een tekort aan gekwalificeerde mensen in deze sectoren. UNESCO zet zich in voor gendergelijkheid binnen STEM-onderwijs en heeft AI Competency Frameworks uitgebracht om docenten en leerlingen voor te bereiden op de integratie van kunstmatige intelligentie in het onderwijs.
Huawei speelt een actieve rol in het bevorderen van STEM-onderwijs door samen te werken met UNESCO. Samen lanceerden zij een project wat gericht is op het promoten van STEM-onderwijs in Europa door het co-creëren van innovatieve educatieve oplossingen en het vergroten van professionele capaciteiten. Inmiddels zijn er vijf projecten in Europa geselecteerd om STEM-onderwijs te versterken.
Deze projecten richten zich op gendergelijkheid in STEM-onderwijs in Roemenië, onderwijs en onderzoek in aardbevingsengineering in Noord-Macedonië, integratie van microscience-experimenten in het Roemeense curriculum, verbetering van wiskundeonderwijs in Malta en het versterken van digitale vaardigheden van vluchtelingen en migranten in Duitsland. Deze initiatieven zijn voorbeelden van de gezamenlijke inspanningen om STEM-onderwijs te nieuw leven in te blazen en aan te passen aan de behoeften van toekomstige generaties.
Daarnaast heeft Huawei zich aangesloten bij de UNESCO Global Alliance for Literacy als Associate Member, met als doel de digitale vaardigheden en het gebruik van technologie in het onderwijs te bevorderen.
Close the Gap is een internationale non-profitorganisatie die zich inzet voor het overbruggen van de digitale kloof door kwalitatieve tweedehands ICT-apparatuur, zoals laptops, desktops, smartphones en tablets, een tweede leven te geven in educatieve, medische, commerciële en sociale projecten in lage-inkomenslanden.
Het doel is om digitale inclusie te bevorderen en gemeenschappen in ontwikkelingslanden toegang te bieden tot moderne technologieën, waardoor hun kansen op onderwijs, gezondheidszorg en economische ontwikkeling worden vergroot.
Het DigiTruck-programma is een initiatief van Close the Gap, gericht op het overbruggen van de digitale kloof in afgelegen en kwetsbare gemeenschappen (zie ook boven). Een DigiTruck is een omgebouwde zeecontainer die functioneert als mobiel ICT-klaslokaal, uitgerust met werkstations, internetverbinding en aangedreven door zonne-energie. Deze mobiele eenheden bieden toegang tot digitale vaardigheden en onderwijs in gebieden zonder infrastructuur of elektriciteit.
Sinds de start in 2015 zijn er meerdere DigiTrucks ingezet in verschillende Afrikaanse landen, waaronder Tanzania, Zuid-Afrika, de Democratische Republiek Congo en Kenia. In samenwerking met partners zoals Huawei en lokale organisaties worden trainingen en opleidingen aangeboden aan jongeren, leraren en ondernemers, met als doel hun digitale geletterdheid te vergroten en economische kansen te verbeteren. Het programma heeft al duizenden mensen bereikt en draagt bij aan duurzame ontwikkeling door technologie toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht hun locatie.
Voor een visuele impressie van het DigiTruck-programma kun je de onderstaande video bekijken.
Foto’s en video’s: all rechten en eigendom: Huawei, UNESCO en Close the Gap.org