Weet je nog dat corona uitbrak en iedereen ineens behoefte had aan een soort live podcasts? De app Clubhouse kwam op alsof het Flappy Bird was en zowel individuen als bedrijven liepen ermee weg. Reden voor X om met zijn eigen variant te komen, en ook LinkedIn kwam op den duur met live audio events.
Hetzelfde geldt voor Stories. Toen Instagram enorme successen vierde met de introductie van Stories, kwam LinkedIn ook met zo’n manier om mensen up-to-date te houden. Echter, waar TikTok, Instagram en zelfs YouTube Shorts prima functies van elkaar kunnen kopiëren, daar blijkt maar weer dat als je platform toch net even anders is, dat kopieergedrag niet werkt.
Bij de live audio events was nog wel voor te stellen wat LinkedIn daarmee wilde: Clubhouse werd immers ook door veel bedrijven gebruikt om bijvoorbeeld sessies te houden over de waarden van de organisatie. Bij de statusupdates was dat wat minder: wat ga je qua werk delen in zo’n Story? Voor veel mensen geldt toch dat het werk inhoudt dat je achter een laptop zit of in een meetingroom zit: niet per se heel spannend. Ook vinden mensen het toch moeilijk om bijvoorbeeld een filmpje van zichzelf te maken, zeker als het ook nog professioneel moet overkomen. Geen goed idee dus.
Dat veel mensen die mening deelden bleek wel, want LinkedIn trok snel de stekker uit deze functie. Nu is het echter na twee jaar tijd om ook met de live audio-events te stoppen. Dat is echter wel met een andere inslag dan de reden om de Stories te stoppen. LinkedIn wil namelijk zijn livestreamingplatform LinkedIn Live verder uitbreiden. Dit is een soort Twitch, maar dan op LinkedIn. Het gaat daarbij om live videocontent die je uitstuurt op een LinkedIn-pagina of -profiel.
LinkedIn laat weten wat het verschil is: “Met LinkedIn Live kun je niet langer alleen audio hosten op LinkedIn. In plaats daarvan zend je uit naar je publiek via een van de vertrouwde externe streamingpartners. Deelnemers kunnen op elk moment in real-time commentaar geven om vragen te stellen of hun visie toe te voegen. Om live op een evenement te spreken, moeten sprekers toegang krijgen tot de streamingtool van hun keuze. Zorg ervoor dat je de details deelt of je sprekers uitnodigt voor het evenement. Met LinkedIn Live wordt het evenement automatisch opgenomen en is het beschikbaar om af te spelen en te delen.”
LinkedIn geeft aan dat het vanaf 2 december niet meer mogelijk is om audio-events te starten. Als er nog eentje ingeroosterd staat voor 31 december 2024, dan kan die doorgaan, maar anders wordt het verwijderd.