Vanaf 2026 belooft het grid er iets anders uit te zien in de Formule 1: er komt namelijk een gloednieuw team bij. Gloednieuw in de F1 tenminste, want GM/Cadillac heeft zijn strepen in de autowereld natuurlijk allang verdiend.
De FIA heeft de komst van GM/Cadillac goedgekeurd en dat betekent dat er eindelijk weer een nieuw team zijn intrede zal doen: dat heeft wel 10 jaar geduurd, want de laatste keer dat dat gebeurde was met Haas in 2016. Dat team heeft ook wel wat turbulente tijden gehad, maar het is er nog steeds. Net als de 9 andere teams die destijds al reden, met wat naamswijzigingen hier en daar (Racing Point bijvoorbeeld).
In 2026 komt daar nu dus een nieuwe bij in de Formule 1. Het gerucht gaat dat de bolide wordt voorzien van een Ferrari-motor en dat GM later met een eigen motor op de proppen zal komen. De reden dat de F1-groep ervoor kiest om Cadillac binnen te halen is dat het ‘extra waarde en interesse in de sport’ kan toevoegen.
Gezien hoe de F1 zich de laatste jaren ontwikkelt is het een heel logische keuze dat het ultra-Amerikaanse Cadillac zijn intrede doet. In de Verenigde Staten, wat toch vooral een NASCAR-land is als het om racen gaat, komt Formule 1 steeds meer op de kaart. De VS ziet hoe populair het elders is en hoeveel geld ermee gemoeid is en heeft het racespektakel daarom steeds meer naar zich toegetrokken, mede door races te organiseren in Las Vegas en Texas. Sterker nog, het team wordt geleid door Mario Andretti, de laatste Amerikaanse Formule 1-kampioen.
We zijn benieuwd of de sport de komende tijd nog veel verder zal ‘veramerikaniseren’: we zien bijvoorbeeld dat er veel meer show aan wordt toegevoegd, zoals in Las Vegas met optredens van een hele rij aan artiesten, maar ook dat het commentaar ook steeds vaker in het Amerikaans is, zo ook bij de Engelse televisie, waar toch veel Nederlanders naar luisteren. In ieder geval is het leuk om te zien dat een nieuw, fris team in de mix komt.
Nu zijn nieuwe teams doorgaans niet meteen winnaars, maar het is juist leuk om ze straks -ongetwijfeld met vallen en opstaan- te zien groeien. En natuurlijk te zien welke coureurs ze aan zich weten te binden. We hopen stiekem dat Ricciardo toch nog een mooie kans krijgt, maar tegelijkertijd staat er genoeg jong bloed klaar om die rol aan te gaan. Bovendien zou het ons niets verbazen als een van de oudste automerken van Amerika voor coureurs uit eigen land gaat.