Er zijn de afgelopen tijd twee kanteringen te zien in de wereld van gaming. Enerzijds zijn we op de console veel meer in de cloud aan het gamen, of is dat in ieder geval waar de toekomst ligt, met steeds meer consoles waar niet eens meer een schijfje in kan. Aan de andere kant is daar de handheld-business: steeds meer merken komen met hun eigen handheld. Kortom: de toekomst van gaming ligt in je handen.
Deze week kwam het nieuws dat zowel Sony als Microsoft aan een handheld zou werken. Die van Microsoft is een Xbox-handheld, al zou die zeker voorlopig nog niet komen. Xbox-baas Phil Spencer heeft in een interview bevestigd dat er aan prototypes wordt gewerkt, maar ook dat het nog vele jaren duurt voordat we daar als publiek iets van zullen zien. Jammer, want ondertussen zijn steeds meer concurrenten wel verder met zulke on-the-go-apparaten. Denk aan Asus met zijn ROG Ally, maar ook Steam Deck van Valve bijvoorbeeld.
En dan zijn er ook nog de iets meer voor de hand liggende concurrenten: die andere twee grote gamingbedrijven. Nintendo staat op het punt om de opvolger van zijn Switch aangekondigd. Hoewel het apparaat ook als dock aan je televisie kan worden gebruikt, is het ook juist een heel goede handheld. Sony heeft met zijn PSP en PS Vita veel succes gehad, en nu met de Portal een apparaat gemaakt waarvan pas recent de echte kracht duidelijk werd (spoiler alert: cloud gaming). Ook Sony zou aan een andere handheld werken en die moet concurreren met Switch 2, of hoe Nintendo deze opvolger ook zal noemen.
We lieten het al even doorschemeren, maar het lijkt erop dat cloudgaming en handhelds straks nog meer samensmelten en de toekomst gaan bepalen van gamen. Natuurlijk blijven we ook lekker op de bank gamen met een controller in de hand en de game op de fijne, grote televisie. Of op de VR-bril, bijvoorbeeld. Maar het valt op dat zoveel meer bedrijven met handhelds komen, en hierin ook successen boeken: het is duidelijk dat we de Game Boy nog lang niet ontgroeid zijn.
Ben je een gamer, dan is dat misschien geen verrassing voor je, maar veel mensen die misschien iets minder hardcore gamers zijn, gebruiken hier inmiddels hun telefoon wel voor. De simpele spellen als Candy Crush bijvoorbeeld, of games van Netflix, die passen prima thuis op het enigszins kleine scherm van de telefoon, met zijn aanraakbesturing. Toen telefoons nog klein waren kochten die mensen misschien wel een Nintendo DS, maar inmiddels wordt het wel moeilijker om die groep over te halen tot de handheld.
Enerzijds lijken handhelds dus weer meer binnen het domein van de gamers te vallen die zich ook gamer noemen, anderzijds zullen gamebedrijven waarschijnlijk nog wel even doorworstelen met de smartphone, waar weer heel andere bedrijven de scepter zwaaien, zoals het Chinese Tencent. En dan is er nog die vraag van die cloud: kan die ons echt alles bieden, ook als we onderweg zijn?
Daar gaan we zeker met de huidige ontwikkelingen van draadloze verbindingstechnologie wel naartoe, maar tegelijkertijd lijkt een Sony dan weer terughoudend met het uitrollen van cloudgaming. Hfopelijk kunnen tech en gaming elkaar bijhouden, of beter nog: versterken. De gameindustrie lijkt wel te willen, maar is ook nog wat afwachtend, zo bewijst Microsoft met zijn toekomstige handheld. Uiteindelijk ligt het in jouw handen: als meer mensen gaan cloudgamen, dan wordt hierop waarschijnlijk veel meer focus gelegd door de gamebedrijven. Met hoofd en handen in de wolken dus.