02.12.2024
Social Media

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Als je op LinkedIn scrollt, dan is de kans heel groot dat je helemaal geen posts van mensen te zien krijgt, maar van robots. Het schijnt extreem te zijn als het op het zakelijke social medium aankomt. Op het gebied van Engelstalige posts zou meer dan de helft van de langere posts met AI zijn gemaakt.

AI op LinkedIn

We schrijven wat af op het internet en daarbij schromen we steeds minder om kunstmatige intelligentie te gebruiken. Het lijkt steeds meer te worden geïntegreerd in hoe we werken. Die net iets te scherpe email wat vriendelijker maken, een hele speech opstellen over een prestatie die je bedrijf heeft geleverd: het is makkelijk met AI te doen. Steeds vaker hoor je in een meeting: ‘Dan vragen we het ChatGPT toch even?’ En vooral op LinkedIn blijkt nu maar hoezeer we AI hebben omarmd.

Je kunt op LinkedIn gebruikmaken van de AI-tools die LinkedIn zelf heeft gecreëerd, al is dit wel alleen voor LinkedIn Premium-abonnees. Een nieuw onderzoek laat zien dat mensen daar volop mee werken. WIRED schrijft dat er uit het scannen van 8.795 openbare LinkedIn-posts van meer dan 100 woorden bleek dat meer dan de helft inmiddels door AI is geschreven. Er werd daarbij ook gekeken naar het verschil tussen 2018 en 2024: in eerste instantie gebruikte bijna niemand het, maar vooral begin 2023 ging het hard. 

Posts met kunstmatige intelligentie

Dat het begin 2023 zo’n toevlucht nam is niet zo vreemd: ChatGPT kwam op dat moment uit en ineens spreken we ook een stuk meer over kunstmatige intelligentie en bijvoorbeeld het gebruik van AI-chatbots. LinkedIn heeft hier zelf geen informatie van, zegt het: het zou niet bijhouden hoeveel percentage van de posts met AI is geschreven. Vooral Gen Z zou LinkedIn helemaal hebben uitgevonden en volop gebruiken: het helpt ze goed voor de dag komen bij potentiële werkgevers en dan is AI een goede tool om nog beter over te komen, is het devies. Er wordt daarbij zeker niet alleen van LinkedIn-AI gebruikgemaakt. Genoeg mensen gebruiken Claude of ChatGPT voor hulp hierbij. Het helpt bijvoorbeeld ook om spellingscontroles te doen. 

Het kan ook tegen je werken om AI te gebruiken. Sommige mensen zijn erop tegen omdat AI vaak is getraind op het werk van mensen, zonder dat hiervoor toestemming is gevraagd of geld is betaald. Bovendien vinden sommigen het niet authentiek, omdat teksten dan niet volledig van jezelf komen. Het opmerkelijke is dat iedereen de Word-spellingscontrole gewoon accepteert, maar AI-tools die verder gaan vaak worden weggewuifd. En in sommige gevallen zelfs weggeboe’d. Tegelijkertijd is er wel content die zo duidelijk AI is, zeker als bijvoorbeeld de rest van de content op een profiel heel anders is, dat het wat waarde lijkt te verliezen.

To AI or not to AI?

Uiteindelijk moet iedereen voor zich bepalen of hij of zij het gebruik van AI problematisch vindt of niet. Uiteindelijk kun je er ook heel basic naar kijken: als iets lekker leest of je iets leert of je vermaak, wat maakt het dan uit dat het door een bot is geschreven, in plaats van een mens? Zeker als het feitelijk is en niet om meningen gaat, zou AI beter kunnen worden vertrouwd. Mits het die feiten kloppend heeft opgeschreven uiteraard…

Share this post