Dag Sinterklaasje, hallo kerstman! Het is de hoogste tijd voor de feestdagen: nadenken over je kerstdiner, een feestelijke outfit en natuurlijk helemaal in de stemming komen met de mooiste kerstcommercials. Supermarkten, warenhuizen, ze doen allemaal hun uiterste best om met de allermooiste kerstreclame te komen. Er worden flink wat euro’s tegenaan gegooid, of ponden, want in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk weten ze ook goede kerstreclames te maken die je volledig meeslepen in emoties. Wat opvalt is dat menig merk niet altijd meer kiest voor de emotionele, dramatische vertelling, maar er ook steeds vaker wordt gekozen voor een soort party-reclame of juist iets grappigs met dieren of animatie. Of animatiedieren.
Bol en HEMA zijn nog in Sinterklaas-sferen: van die twee hebben we nog geen kerstreclame gezien. Dat kan eraan liggen dat veel gezinnen pakjesavond dit weekend vierden. Veel mensen hebben toch de ongeschreven regel dat de kerstboom en kerstkaarten pas mogen nadat Sinterklaas ons land heeft verlaten. Misschien een dezer dagen dus alsnog, maar we hebben nu tijdelijk hun Sinterklaas-commercials geplaatst. Verder is het kerst, kerst en nog eens kerst:
Jumbo heeft natuurlijk altijd Frank ‘Ferdy’ Lammers in zijn commercials, soms zelfs Max Verstappen, en dit jaar is dat wat Lammers betreft niet anders. Ditmaal heeft de hond de hoofdrol en schuift ook Robert ten Brink nog even aan.
Van HEMA nog even de sinterklaascommercial, al hopen we dat we snel nieuwe knuffeldier-avonturen gaan beleven in een kerstreclame, want vorig jaar was die van HEMA een van onze favorieten:
Online winkelplatform Bol heeft nog geen kerstcommercial geplaatst, maar de sinterklaasreclame mag er -voor nu dan- ook zijn:
Plus gaat op de toneeltoer, met een kindervoorstelling waarbij de Plus hoofdsponsor is. Een beetje flauw, zo’n fanatiekeling die de kerstgedachte niet helemaal lijkt te begrijpen.
De Sainsbury’s van Nederland, als het gaat om kerstcommercials, is toch wel Albert Heijn. Het bedrijf plaatste eerder al een teaser met Andrew Ridgeley van Wham!, en in de uiteindelijke reclame zien we dan ook die ene grote kersthit nagespeeld worden, met als grote plus het hamsterverhaal dat in de achtergrond speelt. Geen tranentrekker, maar wel een heel sympathieke kerstreclame:
Schoonenberg kiest voor een vrij stille reclame, waarbij een goed gehoorapparaat ervoor zorgt dat kerst pas echt tot leven komt. Het is geen enorm grote productie, maar een nette kerstreclame waarin de boodschap luid en duidelijk binnenkomt:
De vrouw uit de Kruidvat-reclame zien we nu al een paar jaar druk in de weer met de kinderen, maar haar hond heeft iets anders voor haar in petto dit jaar: een man! Dieren doen het nu eenmaal altijd goed in kerstreclames, dus dat heeft Kruidvat goed begrepen.
M&S heeft actrice Dawn Fench bereid gevonden om in zijn kerstreclame te acteren, waarbij ze wat hulp krijgt van een elfje. Het is een vermakelijke reclame, maar echt blijven hangen, dat doet hij waarschijnlijk niet.
In het Verenigd Koninkrijk heeft O2 een reclame voor wie af en toe geen bereik heeft met zijn telefoon, omdat 2 miljoen huishoudens in data-armoede leeft. O2 geeft aan deze gezinnen te helpen. Een reclame die impact maakt, al is dat vooral door de boodschap, en niet zozeer door hoe hij wordt gebracht:
Etsy gaat voor een heel droge reclame waarin Waldo voorkomt, het bekende figuur uit de zoekboeken. Een erg leuke reclame die tot onze favorieten behoort dit jaar. Iedereen vraagt maar waar hij is, maar nooit wie hij is. Enorm schattig en raak:
We hebben tot nu toe nog weinig kerstmannen in de reclames gezien, maar vrees niet, want hier is hij, in de reclame van The Perfume Shop, waarin hij de mensen helpt op meer manieren dan slechts cadeaus brengen. Erg lieflijk:
Laat het aan lingeriemerk Agent Provocateur over om de kerst wat kruidiger te maken, met een wat zwoelere kerstcommercial waar desondanks toch een soort verhaal in zit. Het is even wat anders dan anders en helemaal niet vervelend om naar te kijken:
In Groot-Brittannië maken ze er werk van, dat zeiden we al, maar ook British Garden Center maakt er iets leuks van, namelijk een soort heel slechte, tacky commercial die door het vreemde acteerwerk hilarisch is om te zien:
Speelgoedwinkel Smyths maakt een heel eenvoudig ‘verhaal’ van zijn commercial, namelijk een soort Rattenvanger van Hamelen:
Warenhuis John Lewis heeft vaak de beste kerstcommercial en dit jaar weet het ook weer de gevoelige snaar te raken met een commercial die alles achterstevoren doet. Zeker een van onze favorieten deze kerst, mede omdat de vrouw in kwestie helemaal niet zo 1-dimensionaal wordt neergezet als in veel andere reclames toch nog steeds het geval is. Heerlijk:
Harvey Nichols heeft een opvallende reclame met een robotkerstman, die is geïnspireerd door Tim Burton. We hadden er daardoor wel iets meer van verwacht…
Nigella Lawson is altijd prettig om naar te luisteren en te kijken, waarbij ze het relatief matige eten van Greggs toch geweldig weet te omschrijven.
Niet per se een bedrijf waarvan we snel een kerstcommercial zouden verwachten, maar hij bevat allemaal bekende speelgoed- en televisiepersonages, zelfs onze eigen Nijntje, die een soort rap doen, dus dat kunnen we waarderen:
Een parfumreclame blijft natuurlijk een parfumreclame: prachtig om te zien, mysterieus en een heleboel gefluister. Dior doet het goed, met een hoofdrol voor actrice Anya Taylor-Joy:
Heathrow laat zijn beertjes uit een eerdere reclame terugkomen in een hartverwarmende commercial waarin familie de boventoon voert. Erg zoet, helemaal niks mis mee:
Nog een winkel waarvan je niet zo 1-2-3 een leuke kerstcommercial verwacht: JD Sports. De reclame draait om jonge mensen en de manier waarop zij de feestdagen doorbrengen, wat natuurlijk vaak een stuk minder traditioneel is. Heel verfrissend en een zeer welkome toevoeging aan de kerstreclames:
We hebben het beloofd: animatiedieren. Argos biedt ze, in een verder weinig kerstige reclame:
TKMaxx kiest voor non-traditionele muziek voor een kerstfilm, maar ook een alpaca met een kerstoutfit aan. Het is ontzettend random, maar daarom juist wel leuk:
Starbucks gaat voor een geanimeerde reclame waarin duizend verschillende animatievarianten voorbijkomen. De koffie van het bedrijf moet dan even een momentje rust bieden in de kerstdrukte. Best grappig, toch?
Kroger gaat hierin wel een stap verder, die animatie, want in deze reclame wordt er vooral gekeken naar eenzame ouderen. Een belangrijk onderwerp, juist met kerst, wat deze reclame vrij traditioneel maakt. Echter, juist door die animatie is het wel weer eens wat anders en vinden wij hem helemaal niet slecht:
We hebben hier op de redactie een enorme fan van Shaun the Sheep rondlopen, dus die heeft al gestemd dat dit de beste kerstcommercial is. Bekijk deze Barbour-reclame vooral zelf om te kijken of je het met haar eens bent:
De Mac is niet per se een plek die we associëren met kerst, en het valt op dat ook deze reclame juist vrij harde, moderne muziek bevat in plaats van de pianopingels van de meeste kerstreclames. Leuk dat er wordt ingespeeld op de gestoord verlichte huizen die we volop op Instagram voorbij zien komen: goed idee, McDonald’s!
Iedereen heeft wel eens gedaan alsof de ovenwant een mond had, dus deze reclame van Morrisons is erg herkenbaar, maar verder niet heel spannend. Ook kunnen we ons voorstellen dat dit drukke liedje steeds in de reclameblokken voorbij horen komen toch snel irritant wordt:
De Britse grootgrutter Tesco gaat deze feestdagen voor een reclame met allemaal peperkoekmannetjesmagie: wij vinden hem leuk, en lekker: er zitten veel heel fijne geluidseffecten in deze reclame, dus doe vooral het geluid aan:
Een van de grote nieuwe dingen bij Apple dit jaar was dat AirPods ook daadwerkelijk kunnen worden gebruikt als gehoorapparaat: iets wat niet alleen heel erg goed is, maar ook heel erg geschikt voor een mooie kerstreclame. Letten we even op, Schoonenberg?
Ook Sainsbury’s heeft gekozen voor animatie en gaat voor de Grote Vriendelijke Reus, wat voor mensen die de film hebben gezien ongetwijfeld volop nostalgische gevoelens teweegbrengt. Een erg mooie reclame, al zijn we eigenlijk ook niet anders gewend van deze Britse supermarkt:
Macy’s heeft vooral geld besteed aan Alison Brie, een actrice die in deze reclame zegt de gift guide te zijn. Om eerlijk te zijn voelen we deze reclame niet zo: de sfeer, maar ook de boodschap, komt totaal niet over.
Deutsche Telekom staat ook bekend om zijn mooie reclames en levert dit jaar weer een prachtexemplaar af:
De ASDA-reclame presenteert een probleem, dat vervolgens lekker over de top wordt aangepakt met allemaal tuinkabouters. Extra leuk voor mensen die regelmatig moeten zeggen dat het niet kaboutertjes waren die weer de vaatwasser hebben ingeruimd. En ook gewoon een heel mooi gemaakte reclame die het zeer goed aanpakt:
Waitrose gaat voor een whodunnit die simpelweg heel leuk in elkaar zit. Wij verklappen niks, behalve dat we fan zijn:
Sorry Aldi, maar een opscheppende wortel die rijmt, nee.
Ook in de Lidl-reclame wordt gerijmd, maar gelukkig niet voortdurend. De reclame is niet heel spannend, maar we kunnen het gigantische peperkoekmannetje wel waarderen.
Amazon gaat voor een schoonmaker met zangtalent. Iedereen geniet van zijn zingen, en dan geven ze hem echt het podium dat hij verdient. Een klassiek kerstreclame-gevoel, dank u Amazon.
Disney gaat voor een short van 4 minuten, waarin we een jongen en een octopus leren kennen. Let daarbij ook op de muziek in de achtergrond, want die komt Disney-fans heel bekend voor…
LEGO heeft dit jaar een nieuwe LEGO-kat uitgebracht en die is de ster van zijn kerstreclame. Erg leuk gedaan qua animatie en zelfs een beetje Neerlands trots qua muziek. Leuk!
Vodafone viert in het VK dat het al 40 jaar bezig is en dat doet het met allemaal heel oldschool telefoons: als techfans is dat erg leuk om te zien.
Coca-Cola is dit jaar een klein beetje gecanceld als het om zijn commercial gaat: mensen zijn er niet over te spreken dat er niet een klein beetje, maar alleen maar AI is gebruikt om de bekende commercial met de vrachtwagens en de blije mensen te maken. Oordeel zelf: