Affiliate marketing is inmiddels aardig ingeburgerd in Nederland. Ik ga dan ook niet posten over de mogelijkheden van Affiliate marketing of dat het iets voor uw bedrijf is, maar wil het graag eens in een toekomstig perspectief plaatsen. Wat zijn de ontwikkelingen, hoe ziet affiliate marketing eruit in de toekomst? En is affiliate interessant genoeg in de toekomst?
Tijdens mijn bezoek aan ADtech in London, was ik in de gelegenheid om de CEO van Zanox te interviewen over dit onderwerp. Zanox is heeft het grootste online netwerk van publishers wereldwijd en komt regelmatig met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Multichannel Commerce. Thomas Hessler is de CEO en een van de drie oprichters van Zanox .
Over Zanox: Sinds de oprichting heeft zanox zijn aanbod in partnermarketing steeds uitgebreid en heeft het met succes talloze producten voor online marketing ontwikkeld. Tegenwoordig beschikt het bedrijf over toonaangevende oplossingen op het gebied van zoekmachine management, virale marketing, online-shopping en klantenbinding. Zanox is momenteel in meer dan 30 landen vertegenwoordigd, heeft ruim 1 miljoen publishers, en ruim 2000 adverteerders in hun netwerk en is daarmee de grootste wereldwijde speler op het gebied van Affiliate marketing. Alleen bij Zanox noemt het sinds 2003 geen affiliate marketing maar “multichannel commerce”.
Op mijn notitieblok had ik nog een schets staan van het longtial principe en dat was dan ook direct een goede opening van ons gesprek. “Do you believe in longtial?” Absoluut, zei ik… Het longtial principe is een duidelijk verhaal, alleen hoe is dit toepasbaar bij Affiliate marketing, waarbij je probeert in een breed mogelijk netwerk je advertentie onder de aandacht te brengen. Tuurlijk, je kunt een vorm van Affiliate management proberen toe te passen, maar veel partijen hebben hier nog niet veel mee gewerkt, wat ze ook zeggen. Ik spreek uit eigen ervaring en allemaal beweren ze dynamisch het netwerk te managen, maar dan mag je ook progressie zien in je conversies wanneer je op het niveau van keyword management en affiliate management gaat werken met bepaalde publishers. Ook behaviour targeting (BT) hebben we uitgebreid besproken en van een partij als Zanox zou je verwachten dat men hier hoge verwachtingen van heeft of tenminste het zo zou verkopen naar zijn klanten vanwege de mogelijke vraag. Het tegendeel is waar en ook Thomas gelooft niet dat BT “the next big thing” is in de online advertentie markt. Hij raadt het zijn klanten zelf af als men er naar vraagt.
Nu begint het gesprek interessant te worden, aangezien ik ook zelf ook niet een ‘believer’ ben wat betreft BT. Wat is dan de toekomstige strategie die Zanox omarmd? Thomas gelooft heilig in de Blue Ocean Strategie: De beste manier om de concurrentie aan te gaan, is de concurrentie te ontlopen. “Don´t compete with your rivals, make them irrelevant”. Want de strijd gericht op groei door concurrentievoordeel, meer kostenreductie, meer marktaandeel en/of differentiatie leidt enkel tot een ‘bloedige rode oceaan van rivalen die als haaien vechten’.
Ze onderscheiden zes principes die aangeven hoe je blauwe oceanen kunt ontdekken of ontwikkelen. De zes principes van hun strategiebenadering bestaat uit vier ´voorbereidende´ en twee ´uitvoerende´ principes.
De vier voorbereidende principes zijn:
* reconstrueer marktgrenzen * richt je op het grote geheel niet op cijfers * kijk verder dan de huidige vraag c.q. je huidige klanten * zorg voor de juiste strategische planvolgorde
De twee uitvoerende principes zijn:
* overwin de voornaamste organisatorische struikelblokken * bouw uitvoering in de strategie in
Bij elk principe stel men zichzelf de vraag, hecht de klant hier waarde aan?
Dat is dan ook precies wat Zanox in mijn ogen op het moment aan het doen is. Ze hebben verschillden strategieën bedacht waarbij in het bijzonder globalisering centraal staat en dat publishers middels hun netwerk werkelijk meerwaarde kunnen vinden bij een Zanox. En niet alleen de publishers kunnen hiervan profiteren, maar ook de gebruikerskant die reageren op de affiliates van een partij als Zanox. Men wil dat ook de gebruikers geld gaan verdienen. Zo probeert men een Global alliance te creëren en er een vorm van collective intelligence onstaat. Dus Recommendations gaan steeds zwaarder tellen in het Zanox netwerk. Een voorbeeld wat Thomas aanhaalde was wat men gaat doen met Zanox.tv in de toekomst.
Kanalen als YouTube worden miljoenen keren bekeken en iedere gebruiker heeft hierbij in sommige gevallen een bepaald gevoel of beleving bij. Op het moment dat men bereid is dit gevoel of beleving te koppelen aan een bepaald product of dienst waar men uit kan kiezen (relevantie of recommendation), kan men deze video forwarden binnen zijn netwerk incl. deze ‘advertentie’ van het product of de dienst. Of men kan zelf een video/ promotie maken om een ‘product’ aan te prijzen en online zetten op diversen kanalen als YouTube etc.. Er ontstaat dan een vorm van User Generated Advertising, waarbij de gebruiker een commissie ontvangt wanneer iemand binnen zijn netwerk over gaat tot een aankoop of actie/ acquisitie of men maakt gebruik van het wereldwijde netwerk van Zanox.tv om de video advertentie aan te prijzen. Er reizen natuurlijk direct verschillende vragen over bereidheid, monitoren van betrouwbaarheid en de relevantie koppelen aan de video en het product? Wellicht leuk om daar eens je persoonlijke mening over te geven.
Je kunt op deze wijze natuurlijk wel experts vragen hun persoonlijke visie te geven over bepaalde producten of diensten. Het kan deze Advertising Generators ook aanzetten tot het maken van slechte PR video’s voor de organisatie wanneer iemand een hele slechte ervaring heeft met een bepaald product of dienst. Dan zou het weer een tegenovergesteld effect hebben. Maar goed, men zegt wel eens dat er niet zoiets als slechte PR bestaat. Het idee is goed, de uitwerking zeker ook, alleen om nu te zeggen dat “we believe that online video advertising will become the highist converting ad media worldwide” gaat mij een beetje te ver. Hoe dan ook, het zal de voorsprong van Zanox wereldwijd wel kunnen boosten.
Het global alliance principe heeft momenteel al een uitwerking gekregen met de nieuwe dienst die Zanox aanbiedt aan zijn publishers en adverteerders. Thomas vertelde me dat men Publishers aanbiedt internationaal te gaan met hun inkomsten. Vertaal je site in verschillende talen en domeinextensies, zet deze bij Zanox online en de afrekening van conversies en sales worden afgerekend door Zanox.
Een derde nieuwe dienst van Zanox is look@landingpages en look@SEM. Door het wereldwijde netwerk dat Zanox heeft, heeft men ook een goed zicht op Adwords, Banners die een hoge CPA hebben. Door een intelligente click tracking heeft Zanox een zoekmachinebeheer/ bidmanagement tool ontwikkeld op basis van CPA/ CPS. Erg interessant omdat je zo kunt monitoren welke zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s het beste converteren en welke trefwoorden je het beste kunt ‘inkopen’. Hieronder een foto hoe dit er dan uitziet. Het mooie is dat het een ‘gratis’ dienst is als men aangesloten in op het Zanox netwerk voor zowel adverteerders als publishers.
3 nieuwe technologieën die ik nog niet eerder heb gezien bij andere affiliate partijen. Allen gericht op het long tail principe, het succes van User Generated Content en de mogelijkheden van een groot wereldwijd netwerk.
Ik werk zelf niet met Zanox, maar ik blijf deze club voorlopig toch nog even volgen. Ik heb namelijk het gevoel dat ze nog niet klaar zijn met ontwikkelingen.
Op de weblog van Creativeions | Digital Natives staat ook zeer interessante onthulling van de CEO van Zanox over Google Adsense.