Google zet audio-herkenningssoftware in om de entertainmentindustrie tegemoet te komen en introduceert daarmee ook een verdienmodel voor Youtube. Al sinds de koop van Youtube waren copyrights het blok aan het been voor Google. Elke seconde worden er filmpes geupload waarvan de rechten bij partijen als Viacom, Endemol, Universal enzovoort liggen.
Al eerder kwam Google met een filter dat checkt of videomateriaal overeenkomt met bepaalde videofragmenten in hun database waarvan bekend is dat de rechten bij andere partijen thuishoren. Maar nu is er ook een audiovariant van dit systeem in gebruik.
Dag en nacht is er een spider aan het werk die Youtube-video’s langsloopt en de gebruikte muziek checkt aan de hand van bekende muziekfragmenten die bij onder meer Universal Media Group liggen. Gebruikers die zo’n stukje muziek hebben gebruikt, krijgen een email waarin te lezen staat dat zij inbreuk maken op het auteursrechts van bijvoorbeeld Universal.
De gebruiker wordt vervolgens gerustgesteld dat het materiaal gebruikt mag worden, maar dat hij wel moet accepteren dat Youtube vormen van advertising bij de video gaat exploiteren. Mijn aanname is dat dit een eerste compromis is in de rechtzaken tussen de platenmaatschappijen en Google en dat de opbrengsten van de advertising keurig via een split revenue verdeeld worden tussen beide partijen.
Niet slikken of stikken dus, maar accepteren en geld verdienen.