26.05.2008
Advertising

Je wordt genaaid met affiliate marketing!?

By: Gino Goossens

BlogAdvertising
je-wordt-genaaid-met-affiliate-marketing.jpg
je-wordt-genaaid-met-affiliate-marketing.jpg

68% van alle affiliate marketing programma’s zijn gestart ergens rond 2000

Dinsdag 20 mei was affiliatedag in Maarssen. Het was druk, veel drukker dan andere events in Nederland die ik bezoek. Heeft affiliate marketing dan zoveel aandacht van Nederlandse bedrijven? Het verbaast me aangezien de resultaten met affiliate marketing in het begin veelbelovend lijken, maar al snel wegebben tussen de andere campagnes die niet al teveel aandacht vragen.

Lang heb ik gedacht dat ik met mooie verhalen werd gelokt door affiliate marketing intermediairs als Trade Doubler, Trade Tracker, Daisycon. In 2001 kocht ik het boek “succesfull affiliate marketing for merchants” geschreven door Frank Fiore en Shawn Collin die voor het eerst inzicht gaven hoe je moest omgaan met affiliates en daar zit de Crux. Goede affiliate marketing is hard werken, heel hard werken.

Het komt hier op neer: Een affiliate programma zou een win/win situatie moeten zijn. Merchants ontvangen de juiste acties en/of consumenten sales, en de affiliates verdienen er geld aan. Maar affiliate marketing is niet zo makkelijk als het lijkt. Zoals ik al zei; het is hard werken, vraagt know how, en heel veel tijd om het te laten werken voor je organisatie.  Dan is het de vraag of het dat allemaal waard is en of het zo’n centrale rol moet innemen binnen je internet marketing strategie. In 2001 noemde men het nog “a cornerstone of your internet marketing strategy” en nu..?

Geschiedenis(les)

In 1994 was de website CDNow.com die als eerste starte met een “associate program” waarbij onafhankelijke websites geld konden verdienen met doorsturen van verkeer en het laten verkopen van CD’s op hun website. CDNow had het idee om muziekgerelateerde websites reviews van albums die hun bezoekers wel interessant zouden vinden te laten schrijven en konden deze reviews plaatsen op de CDNow website. Bij het lezen van deze revieuws konden bezoekers middels een deeplink overgaan tot een direct aankoop van deze CD bij CDNow. Het idee voor deze vorm van “remote purchasing” was tot stand gekomen n.a.v. gesprekken die CDNow had met Geffen Records in 1994. Geffen wilde de cd’s van hun artiesten direct verkopen via hun site, maar wilde dit zelf niet gaan beheren. Geffen vroeg CDNow of ze associate programma konden bedenken waarbij CDNow de volledige fulfillment zou gaan verzorgen.  Na veel verschillende constructies te hebben geprobeerd bedacht men in 1995 een shared revenue model door de sales te gaan tracen en te vergoeden met een 3% commissie. Door een steeds beter tracking systeem (aff=geffen) liep de commissie al snel op naar zo’n 15%. Dit was het eerste affiliate marketing programma op het Internet. Niet veel later starte Amazon.com (Jeff Bezos) met een grootschalige affiliate marketing programma die samen met de Recommendation (30% van de omzet) bepalend waren voor de online strategie en omzet van Amazon.com. Tot op de dag van vandaag realiseert Amazon.com nog steeds zo’n 35% van hun revenue uit “Recommendation based selling technologies”.

Volgens Forrester Research was de CTR voor banners in 1994 zo’n 40%. In 1998 was het CTR niveau al gezakt naar zo’n 1.5% en in 2001 was daarvan nog maar 0.5% over. Nu in 2008 is het CTR niveau gezakt naar een gemiddelde tussen de 0.1% en 0.44% (Bron DoubleClick). De afgelopen 7 jaar is er dus nauwelijks groei geweest in de prestaties van Affiliate (banner)marketing. De markt is wel gegroeid maar voornamelijk doordat steeds meer bedrijven er gebruik van zijn gaan maken.

Na de presentatie van Paul Schoenmakers kreeg ik het gevoel dat Affiliates voornamelijk een stelletje geldwolven zijn die alle mogelijke middelen benutten om maar traffic en/of sales te genereren. Er zijn nogal wat dubieuze praktijken waar de zogenaamde goede affiliates zich van kunnen bedienen. Bijvoorbeeld je als een andere persoon voordoen op MSN, tot het spammen met affiliate linkjes. Bottom line kwam het er op neer dat bijna alles is toegestaan om aan de potentiële klanten van je eigen klanten geld te verdienen. Hoeveel bedrijven zijn volledig op de hoogte waar hun affiliate verkeer vandaan komt? Of boeit dat niet en telt alleen resultaat? Dat is natuurlijk ook een (korte termijn) strategie.

Er zaten ook wel een aantal goede tips tussen voor publishers: keyword buying middels zoekmachine adverteren. En blijkbaar doen de affiliates het ‘beter’ dan bedrijven zelf: Paul liet zien dat bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘ringtone’ maar liefst 10 advertenties van Affiliate’s waren en slechts 6 van de websites zelf. Dit geeft aan dat Affiliates het zich steeds meer kunnen veroorloven advertising in te kopen (keywords). Een  aantal andere manieren zijn; linkbuilding, vergelijkingssites inzetten of zelf bouwen, widgets, sociale netwerken als Hyves en Facebook, mailinglists creëren, domeinnamen kopen en doorlinken. En dat het succesvol en winstgevend kan zijn voor een affiliate blijkt wel uit het voorbeeld van de website poker-ods, die maar liefst 30K wist te verdienen per maand met het doorsturen van verkeer dat zich vervolgens aanmelden als nieuwe pokerspeler(Typingtraffic). Coupon Codes wat je nog niet heel veel ziet in Nederland, Salesletters, TinyURL, SPAM, Autorepsonders, YouTube maar ook offline middels de advertentie kaartjes van bv Albertheijn. Zelfs daar past een linkje op :-S …

Maar wil dit dan zeggen dat we worden genaaid door de affiliate’s? Nee verre van dat. Ik denk alleen dat de markt transparanter moet worden. Hoe werkt het nu echt, wat zijn de cijfers, wat gaan jullie(affiliates netwerken) doen om het verbeteren etc. Als bedrijf moet je jezelf afvragen met wie ga ik samenwerken, welke eisen stel ik hieraan en moet ik samenwerken met een affiliate intermediair of rechtstreeks met de ‘grote’ affiliates. Ik ben van mening dat je veel van de bovenstaande tips in eigen regie zou moeten uitvoeren. Het is vaak niet moeilijk en met het juiste Web Analytics pakket kun je de campagnes uitstekend sturen en managen.

Affiliate marketing zal de komende jaren wel steeds meer gaan veranderen. Groei in de conversie zie ik niet, maar toch zal het CPS en CPL steeds meer worden ingezet. Dat zal voor de affiliate publishers betekenen dat men hun strategie ook zal moeten aanpassen. Met de opkomst van Recommendation technieken en behavioral targeting zullen de bedrijven ook steeds meer zelf moeten gaan doen. Aangezien de affiliates niet over persona’s en analytics gegevens beschikken en de bedrijven deze ook niet willen delen met de affiliates, is het noodzaak dat bedrijven en affiliates nu al over gaan nadenken over de veranderende toekomst. Voor de komende jaren zullen de volgende vormen van ‘advertising’ steeds meer een pull effect gaan creëren: Mobile advertising, Embedded advertising, Behavioral targeting, Recommendations en Location based advertising in de vorm van recommendations.

Yuri van Geest (@vangeest) van de start-up SPRXmobile uit Amsterdam verwoord het als volgt: Van een market economy gaan we steeds meer naar een social economy waarin authenciteit, autoriteit en recommendations een steeds grotere rol zullen gaan spelen. Bedrijven bouwen een digital reputation op die garant staat voor het vertrouwen (trust). Customer relation management wordt dan Vendor relation management (tegenovergestelde).

Conclusie: Affiliate marketing is belangrijk als je weet hoe ermee om te gaan. Met het oog op de toekomst kun je het waarschijnlijk beter zelf gaan managen vanuit je organisatie dan een 3e partij ermee bezig te laten zijn. Nieuwe ontwikkelingen en de zogenoemde metaverse gaan een grote rol spelen in de opkomende markten van reputatie management van bedrijven binnen de meta universe (metaverse). De metafoor de bedrijven binnen hun reputatie weten te creëren zal bepalend zijn voor de zaken die in de toekomst gaan doen en men de informatie tot zich zal nemen. In de huidige informatie stromen vindt je de metaverse al in primitieve vormen terug, maar in de toekomst zal dit alleen maar gaan toenemen.

Speelt affiliate marketing dan nog een rol? Het gaat dan om de reputatie van de affiliate en de connectivity die het weet te creëren binnen de metafoor. Zeker niet in de huidige vorm, maar de intelligente affiliate partijen zullen best een weg vinden hier ook weer op in te spelen en hun reputatie/ avatar en die van anderen naar een hoger niveau te liften.

Dit artikel is afgelopen week al verschenen op die persoonlijk weblog van Blogger Gino Goossens: Technologie Guardian

Share this post