09.03.2011
Advertising

WebAds anticipeert op snelle groei smartphones en tablets

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising
webads-anticipeert-op-snelle-groei-smart.jpg
webads-anticipeert-op-snelle-groei-smart.jpg

WebAds voorziet in 2011 een doorbraak voor mobile advertising door de snelle groei van smartphones en tablets. Op dit moment genereert het netwerk van mobiele websites van WebAds maandelijks al meer dan 15 miljoen kwalitatieve views. Dit aantal zal dit jaar snel groeien.

Uit cijfers van WebAds blijkt dat ook reguliere websites vaak via mobiele devices worden bekeken. 80% van de mobiele internet consumptie wordt nu al via een iPhone of iPad gerealiseerd. Mobiel adverteren kan en moet steeds vaker onderdeel zijn van een crossdigitale aanpak om gericht een doelgroep te bereiken. Naast adverteren op mobiele websites, groeit het aantal mogelijkheden voor InAppvertising snel. Uitgevers moeten nu strategische keuzes maken welke titels c.q. content zij actief mobiel aanbieden en of zij dit via een app of een mobiele website doen.

Marita van Wijngaarden, Managing Director WebAds Nederland: “De mobiele advertentiemarkt is op dit moment nog klein. Veel adverteerders betrekken mobiele mogelijkheden nog nauwelijks in hun mediaplannen. Tot voor kort was het bereik via mobiel ook relatief beperkt en waren er veel technische obstakels maar dat is, mede door de snelle groei van smartphones en tablets zoals de iPad, ondertussen grotendeels opgelost. Wij zien in Nederland en andere Europese landen een zeer snelle groei van het mobiele gebruik. Momenteel zijn er al ruim 6 miljoen 3G abonnementen in omloop (Bron: Mary Meeker) en is volgens het Establishment Survey 2010 van STIR de groei van het internetgebruik via mobiel in Nederland 45%. Daarbij gaat het om het zoeken van nieuws en informatie, het onderhouden van contacten via social media en steeds meer locatie specifieke diensten via apps.

Deze groei biedt adverteerders interessante kansen om hun doelgroep gericht en effectief te bereiken. Omdat mobiele gebruikers vaak volle aandacht hebben voor hun scherm is er sprake van een zeer persoonlijke vorm van communicatie. Mobiel daagt uit tot het leggen van direct contact (bellen, SMS, social media, e-mail). Een succesvolle mobiele campagne moet dan ook een concrete call to action bevatten.

Uit onze adserverdata zien wij bovendien dat de consument op verschillende momenten van de dag andere devices gebruikt om online actief te zijn. Zo valt bijvoorbeeld op dat overdag de pc het meest in gebruik is en dat in de avonduren relatief veel gebruik wordt gemaakt van tablets en smartphones. Adverteerders kunnen hierop inspringen door inzet van de juiste crossdigitale mix van reguliere websites en mobiele sites en apps.”

Share this post