30.10.2012
Advertising

AdWords voor YouTube; een introductie

By: Jeffrey Bleijendaal

BlogAdvertising
adwords-voor-youtube-een-introductie.jpg
adwords-voor-youtube-een-introductie.jpg

Eerder dit jaar heeft Google “AdWords for Video” (nu “AdWords for YouTube”) gelanceerd. Een logische stap, want YouTube is de tweede zoekmachine van de wereld én Google AdWords is nog altijd de belangrijkste inkomstenbron van Google.

Starten van een YouTube campagne
“AdWords for YouTube” is uitermate herkenbaar voor de AdWords-gebruiker, want de look-and-feel van het systeem is nagenoeg gelijk. Het aanmaken van een campagne is daarom eenvoudig om te doen, want je wordt stap-voor-stap begeleid in het proces.

  • Login met je standaard AdWords logingegevens op http://www.adwords.nl/video (let op: gebruik bij het starten niet de logins van je MCC)
  • Klik op “Nieuwe videocampagne”
  • Geef de onderstaande zaken op:
    • Campagnenaam
    • Dagbudget
    • Locaties en talen waarop je je wilt richten
  • Selecteer een video die je wilt gebruiken als advertentie. Dit is optioneel (kan laten namelijk ook) en een advertentievideo moet ook voldoen aan een aantal richtlijnen die later zullen worden benoemd.
  • Eventueel kunnen er nog enkele geavanceerde instellingen worden ingevoerd:
    • Advertentieplanning, startdatum en einddatum
    • Frequentie-caps, zodat je zelf kunt bepalen hoe vaak een advertentie aan een YouTube-gebruiker wordt vertoond
    • Apparaattargeting (PC, laptop, smartphone en/of tablet)
  • Op het volgende scherm moeten het bod en de doelgroep worden ingesteld.
  • Geef een maximum bod voor de kosten voor een weergave. Dit is voor de eerste keer een gok (adviesbod: 0,11 euro), maar kan tijdens campagnemanagement eenvoudig worden aangepast.
  • Bepaal de doelgroep voor je advertentie. Er kan gekozen worden op basis van informatie die YouTube gebruikers in hun Google-account hebben ingevuld:
    • Demografie: geslacht en leeftijd
    • Onderwerp(en)
    • Interesse(s)
  • Daarna zijn er nog geavanceerde opties te selecteren:
    • Specifieke plaatsingen binnen het YouTube-netwerk selecteren
    • Remarketinglijsten waarmee alleen voormalige websitebezoekers op YouTube zullen worden voorzien van de advertentie
    • Zoekwoorden voor het Display Netwerk van Google
  • Naast de zoekwoorden in stap 9c kun je daarna ook nog relevante zoekwoorden toevoegen om te zorgen dat de videoadvertentie wordt vertoond n.a.v. gebruikte zoekwoorden op YouTube.
  • Sla de campagne op en start met adverteren op YouTube.

Typen videoadvertenties
“AdWords for Youtube” biedt 4 typen videoadvertenties aan en het is aan de adverteerder zelf welke typen er ingezet gaan worden.

  • In-search: de advertentie verschijnt boven de zoekresultaten van YouTube.
  • In-slate: dit advertentietype verschijnt wanneer een gebruiker een video wil zien die langer duurt dan 10 minuten. De gebruiker kan ervoor kiezen vooraf 1 advertentie te selecteren uit een aanbod van 3 of de gewenste video te kijken met tussentijdse reclameonderbrekingen.
  • In-display: de advertentie verschijnt als een suggestie rechts van een YouTube-video.
  • InStream: de advertentie verschijnt voor, tijdens of na het bekijken van een YouTube-video.

Richtlijnen videoadvertentie
In de eerder genoemde stappen is bij stap 4 aangegeven dat de videoadvertentie moet voldoen aan een aantal richtlijnen om goedgekeurd te worden. Het belangrijkste is dat je als adverteerder eigenaar bent of toestemming hebt voor het gebruiken van de content die je gebruikt in de videoadvertentie. Overige richtlijnen zijn hier te vinden.

Let op: na het doorvoeren van een videoadvertentie moet deze worden goedgekeurd. Dit kan soms wel enkele dagen duren!

Afrekenmodel van “AdWords for YouTube”
Adverteerder betalen bij deze vorm van adverteren alleen wanneer een YouTube-bezoeker de advertentie voor meer dan 25% heeft gezien. Als men de advertentie dus direct wegklikt, zal de adverteerder niet hoeven te betalen voor de korte weergave.

Rapportage van de resultaten
In “AdWords for YouTube” worden de resultaten van de campagne gerapporteerd, zoals we dat gewend zijn in het ‘gewone’ Google AdWords. Echter zijn wel de gerapporteerde variabelen wat anders (zie onderstaande screenshot):

  • Vertoningen: het aantal keer dat de advertentie is getoond aan de YouTube-gebruiker.
  • Weergaven: het aantal keer dat de videoadvertentie daadwerkelijk voor meer dan 25% is afgespeeld.
  • Gem. CPV: de gemiddelde kosten voor een weergave.
  • Totale kosten: de totale kosten van de campagne binnen het geselecteerde datumbereik.
  • Websiteklikken: het aantal keer dat men vanuit de videoadvertentie is doorgeklikt naar de website van de adverteerder.
  • Video afgespeeld voor 25%, 50%, 75% en 100%: het percentage van de weergavetijd ten opzichte van het totale aantal weergaven.resultaten adwords for youtube 

Resultaten Adwords for Youtube

Enkele nadelen

Uiteraard kent ook dit systeem momenteel enkele nadelen waaraan momenteel gewerkt wordt door Google om het op te lossen:

  • De campagne is niet direct zichtbaar in de ‘gewone” AdWords-interface. De eerste campagne moet worden aangemaakt door direct in te loggen “AdWords for YouTube”. Wanneer deze campagne gemaakt is, verschijnt er in de ‘gewone’ AdWords-interface helemaal links onderin bij “Labels” en “Gedeelde bibliotheek” een linkje naar de videocampagnes in je AdWords-account.
  • De campagnedata is niet zichtbaar in Google Analytics;
  • UTM-tagging middels de URL-bouwer maakt het tevens niet mogelijk om de campagnedata zichtbaar te maken in Google Analytics.

Eerste ervaringen met “AdWords for YouTube”
De eerste ervaringen met “AdWords for YouTube” zijn wisselend (zie o.a. de huidige nadelen), want het gebruiksgemak van het systeem is uitermate positief. De resultaten van de campagnes zijn echter op een positieve en een negatieve manier op te vatten. Ik ben namelijk vooral gewend campagnes te richten op ROI en conversie en dat is simpelweg waar je deze advertentievorm niet voor moet inzetten. Je moet je realiseren dat het aantal klikken naar de website van de adverteerder niet groot zal zijn en dat de klikkosten relatief hoog zijn. Echter is het zeker voor branding een uitermate goed advertentieplatform met een enorm groot bereik en relatief goedkope kosten voor een weergave.

Als je je het bovenstaande realiseert bij het starten van een videocampagne dan adviseer ik je zeker het eens te testen. Op basis van de eerste resultaten kunnen de campagnes worden geoptimaliseerd door in de instellingen en targeting wijzigingen te maken. Echter kan ook de advertentie worden geoptimaliseerd. Zorg bijvoorbeeld dat je merk al binnen enkele seconden een keer vertoond wordt in de video, want als men al snel wegklikt, is in elk geval je merk al vertoond geweest. Als dat nog vóór de 25% van de videoadvertentielengte is, dan is die vertoning nog gratis geweest ook!

Tot slot
Ik hoop dat dit artikel je een goede introductie heeft gegeven over het videoadverteren op YouTube. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele tips en nodig je daarom van harte uit deze hieronder te delen.

Dit artikel is geschreven met een Samsung Galaxy Note 2 | #becreativenl

Share this post