Eerder dit jaar heeft Google “AdWords for Video” (nu “AdWords for YouTube”) gelanceerd. Een logische stap, want YouTube is de tweede zoekmachine van de wereld én Google AdWords is nog altijd de belangrijkste inkomstenbron van Google.
Starten van een YouTube campagne
“AdWords for YouTube” is uitermate herkenbaar voor de AdWords-gebruiker, want de look-and-feel van het systeem is nagenoeg gelijk. Het aanmaken van een campagne is daarom eenvoudig om te doen, want je wordt stap-voor-stap begeleid in het proces.
Typen videoadvertenties
“AdWords for Youtube” biedt 4 typen videoadvertenties aan en het is aan de adverteerder zelf welke typen er ingezet gaan worden.
Richtlijnen videoadvertentie
In de eerder genoemde stappen is bij stap 4 aangegeven dat de videoadvertentie moet voldoen aan een aantal richtlijnen om goedgekeurd te worden. Het belangrijkste is dat je als adverteerder eigenaar bent of toestemming hebt voor het gebruiken van de content die je gebruikt in de videoadvertentie. Overige richtlijnen zijn hier te vinden.
Let op: na het doorvoeren van een videoadvertentie moet deze worden goedgekeurd. Dit kan soms wel enkele dagen duren!
Afrekenmodel van “AdWords for YouTube”
Adverteerder betalen bij deze vorm van adverteren alleen wanneer een YouTube-bezoeker de advertentie voor meer dan 25% heeft gezien. Als men de advertentie dus direct wegklikt, zal de adverteerder niet hoeven te betalen voor de korte weergave.
Rapportage van de resultaten
In “AdWords for YouTube” worden de resultaten van de campagne gerapporteerd, zoals we dat gewend zijn in het ‘gewone’ Google AdWords. Echter zijn wel de gerapporteerde variabelen wat anders (zie onderstaande screenshot):
Enkele nadelen
Uiteraard kent ook dit systeem momenteel enkele nadelen waaraan momenteel gewerkt wordt door Google om het op te lossen:
Eerste ervaringen met “AdWords for YouTube”
De eerste ervaringen met “AdWords for YouTube” zijn wisselend (zie o.a. de huidige nadelen), want het gebruiksgemak van het systeem is uitermate positief. De resultaten van de campagnes zijn echter op een positieve en een negatieve manier op te vatten. Ik ben namelijk vooral gewend campagnes te richten op ROI en conversie en dat is simpelweg waar je deze advertentievorm niet voor moet inzetten. Je moet je realiseren dat het aantal klikken naar de website van de adverteerder niet groot zal zijn en dat de klikkosten relatief hoog zijn. Echter is het zeker voor branding een uitermate goed advertentieplatform met een enorm groot bereik en relatief goedkope kosten voor een weergave.
Als je je het bovenstaande realiseert bij het starten van een videocampagne dan adviseer ik je zeker het eens te testen. Op basis van de eerste resultaten kunnen de campagnes worden geoptimaliseerd door in de instellingen en targeting wijzigingen te maken. Echter kan ook de advertentie worden geoptimaliseerd. Zorg bijvoorbeeld dat je merk al binnen enkele seconden een keer vertoond wordt in de video, want als men al snel wegklikt, is in elk geval je merk al vertoond geweest. Als dat nog vóór de 25% van de videoadvertentielengte is, dan is die vertoning nog gratis geweest ook!
Tot slot
Ik hoop dat dit artikel je een goede introductie heeft gegeven over het videoadverteren op YouTube. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele tips en nodig je daarom van harte uit deze hieronder te delen.
Dit artikel is geschreven met een Samsung Galaxy Note 2 | #becreativenl