Het zou goed kunnen dat je dit bericht leest vanaf een mobiel apparaat. Misschien ook niet, maar de trend dit jaar is toch wel dat mensen het nieuws steeds vaker lezen via mobiele apparaten. Vandaar dat Marshall McLuhan vroeger ook gelijk had: ‘The medium has more of an influence than the content it conveys.’ Het gebruik van mobiele apparaten is ook terug te zien in het overzicht met de populairste manieren om te adverteren. Er wordt steeds meer rekening gehouden met de manieren waarop consumenten in aanraking komen met content op het internet. Sommigen zien het als een kans om het digitale adverteermodel drastisch aan te passen. Anderen zien het als een kans voor publishers om op een goedkopere manier te adverteren.
1. Native Advertising
De term ‘native advertising’ werd voor het eerst geïntroduceerd door Fred Wilson op de OMMA Global beurs in september 2011, maar werd aan het einde van 2011 al snel populairder. Het kan gezien worden als adverteren in een context, of het nu in een app is of in content op website. Populaire termen als Sponsored Stories en Sponsored Tweets zijn een bekend voorbeeld hiervan. Traditionele banners lijken minder goed te werken op mobiele apparaten, vandaar dat deze manier er wel voor zorgt dat de aandacht van de lezer wordt gewekt.
2. Action-Based Advertising
Deze manier lijkt op de vorige, alleen het verschil is dat de consument iets moet doen om de advertentie te laten werken. Een goed voorbeeld hiervan is dat je een Sponsored Story niet ziet totdat één van je vrienden in aanraking is gekomen met een specifiek merk waar de Sponsored Story van is. Er wordt gezegd dat zulke advertenties tien keer zo vaak worden aangeklikt dan traditionele banners.
3. Location-Based Marketing Cools Off
Aan het eind van 2010 en in het begin van 2011 moesten marketeers eventjes wennen aan de ‘launch deals’ van Foursquare. Wanneer je met Foursquare incheckte op een specifieke locatie, kon je een aanbieding krijgen, bijvoorbeeld een gratis kopje koffie bij een koffiezaak.
4. Daily Deals Cool Off
De manier van Foursquare kan vergeleken worden met de weg die Groupon volgt. Elke dag kregen consumenten de kans om aanbiedingen te krijgen van diverse bedrijven. Na een opleving in 2011, was 2012 een slecht jaar voor sites als Groupon en LivingSocial. Toch blijft het een populaire manier om advertenties op de markt te brengen.
5. Internet Blackouts
Wat ga je doen wanneer je concurrenten aan consumenten vragen om hun producten te tweeten, delen, liken en een +1 te geven? De enige oplossing is om juist de andere kant op te gaan en ze te vragen om weg te gaan van sociale netwerksites en het internet. Diesel deed dit om hun 1993 YUK schoen te promoten. Ze vroegen mensen om drie dagen niet online te zien via social media om kans te maken op de schoen. Of het goed is voor de merkbekendheid, is niet erg duidelijk. Feit is dat de actie een groot succes was.