Wie grote campagnes in Adwords draait is bekend met het fenomeen Quality Score. De illustere performance indicator die aangeeft in hoeverre Google jou als adverteerder relevant acht voor zoekopdrachten is altijd gehuld geweest in mysterie.
Quality Score (QS voor vakidioten) is belangrijk. Het kan je Adwords campagne maken of breken. De score is namelijk weer gekoppeld aan je Ad Rank en heeft zodoende een sterke invloed op je uiteindelijke CPC en positie in de betaalde zoekresultaten.
Veel grote adverteerders en agencies zijn er dan ook op gericht om de QS zo hoog mogelijk te krijgen. De whitepaper die Google vandaag publiceerde over de Quality Score is dan ook een must-read voor iedereen die serieus met Adwords bezig is.
Quality Score is altijd een enigszins ongrijpbare metric geweest in Adwords; we weten dat het beïnvloed wordt door de CTR van keywords en ads, de kwaliteit van de landingpage en verschillende relevantiefactoren. Hoe goed sluit je ad aan bij je keyword en in hoe past je landingpage in dit plaatje?
Al weten we dat dit zaken zijn die een rol spelen bij de vaststelling van de metric blijft het optimaliseren van de Quality Score een lastige zaak. Je kunt het beste jongetje van de klas zijn, een 10 is nooit gegarandeerd. Een recept dat steevast de hoogst haalbare Quality Score oplevert heb ik in ieder geval nog niet gevonden.
Des te interessanter dat Google vandaag een tipje van de sluier op wil lichten en een whitepaper over QS publiceert, treffend Settling the (Quality) Score (pdf) genaamd. Het idee dat QS als leidraad dient voor optimalisaties en niet als alles-bepalend moet worden gezien staat centraal in de whitepaper. Volgens Google kun je je beter richten op de tevredenheid van je bezoeker dan QS centraal te stellen.
De boodschap van Google is dan ook dat QS gebruikt zou moeten worden als indicator voor waar de grootste verbeterpunten van je campagne en site liggen. Wanneer je deze pijnpunten verbetert zal je dit, althans volgens Google, een meer tevreden bezoeker opleveren en uiteindelijk een beter presterende Adwords campagne.
In Adwords worden Quality Scores al een tijdje toegelicht door een subscore op drie factoren: Verwachte CTR, Advertentie Relevantie en Landing Page experience. Op elk van deze punten kan je als adverteerder ‘Below average’, ‘Average’ of ‘Above average’ scoren. Door je in eerste instantie te richten op die zaken die als ‘Below Average’ worden gezien kan het snelst vooruitgang worden geboekt.
Het hele verhaal van Google lees je hier