24.01.2020
Advertising

​Advertentielinks op Google lijken nu nog meer op normale links

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising

Als je iets intypt in de Google zoekbalk kun je er donder op zeggen dat de eerste links die je ziet advertenties zijn. Deze advertenties waren tot voor kort nog duidelijk te herkennen aan een groen labeltje. Maar sinds vorige week is dit labeltje verdwenen en zijn de advertentielinks in de zoekresultaten minder makkelijk te onderscheiden van normale links.

Minder opvallend

Vorige week is Google begonnen met het uitrollen van een nieuwe weergave van zoekresultaten op desktop. Het woord ‘advertentie’ staat nog steeds bij de resultaten die tegen betaling bovenaan komen, maar het is wel veel minder opvallend. Waar advertenties voorheen vooral te herkennen waren aan het groene labeltje, staat het er nu slechts in het zwart boven.

Critici vinden dat Google het met deze verandering expres moeilijker maakt om onderscheid te maken tussen advertenties en organische zoekresultaten. Hoewel ze technisch gezien nog steeds aangegeven wanneer iets een advertentie is, kan deze nieuwe weergave ervoor zorgen dat mensen er sneller overheen kijken. Veel mensen zijn immers geneigd om voorbij de advertenties te scrollen om op een zoekresultaat te klikken dat onbetaald bovenaan de lijst staat.

Opvallend

Het wordt gezien als een opvallende stap van Google, zeker omdat de advertenties tot dusver goed te onderscheiden waren van de rest van de zoekresultaten. Toch heeft het bedrijf in het verleden vaker het uiterlijk van de zoekresultatenpagina veranderd om de advertenties minder opvallend te maken. Waar in 2013 de advertenties nog in een apart blok met een andere achtergrondkleur stonden, waren de links de afgelopen jaren slechts te onderscheiden door ze een andere kleur te geven.

Naast de nieuwe weergave van het advertentielabel, zijn ook icoontjes van de websites – logo’s, voornamelijk – te zien in de resultaten. Google zegt zelf dat dit het makkelijker maakt om snel de resultatenpagina te scannen. Over het onopvallender maken van de advertenties wil het bedrijf niet veel kwijt. Bij een eerdere aanpassing hiervan zei Google product manager Sundeep Jain dat een simpeler ontwerp het makkelijker maakt voor gebruikers om informatie te verwerken. Het weglaten van verschillende kleuren zou, volgens Jain, meer ‘harmonie’ aanbrengen in de layout.

Advertentie-inkomsten

Data-bureaus hebben al geconcludeerd dat het nieuwe uiterlijk ervoor zorgt dat er vaker op advertenties wordt geklikt. Volgens tech-critici is het dan ook vooral een slimme manier van Google om advertentie-inkomsten te verhogen.

[Fotocredits © WDnet Studio – Adobe Stock]

Share this post