Podcasts zijn weer heel erg hot en dat betekent dat ze veel luisteraars hebben. Waar veel oren zijn, is het dus voor bedrijven heel interessant om er te adverteren. Dat wordt dan ook veelvuldig gedaan. Maar als jij met jouw bedrijf wil adverteren in een podcast: hoe pak je dat dan aan?
7 miljoen mensen schijnen af en toe een podcast te luisteren en dat betekent dat je ook in Nederland veel mensen kunt bereiken door een podcast te vinden om in te adverteren. Uiteraard is het zo dat een podcast als Moordcast, die gigantisch veel beluisterd is, waarschijnlijk aanzienlijk prijziger is om in te adverteren dan bijvoorbeeld de podcast van een niche website die misschien een paar honderd luisteraars heeft. Bovendien accepteren ook niet alle podcasts reclame, en houden ze er vaak hun eigen regels op na van wat ze wel en niet accepteren. Bij de een is er echt een soort reclameblok, bij de ander hoor je voor of na de podcast alleen dat het gesponsord is merk x.
Er zijn dus veel smaken, maar het voordeel is dat je bij een podcast wel heel specifiek een bepaalde doelgroep kunt bereiken. Een winkel met kookgerei doet het vast goed in de podcast van Miljuschka Witzenhausen, terwijl zoiets in Moordcast misschien wat minder specifiek de gewenste doelgroep bereikt (hoewel..). Maar welke podcast je ook kiest, één ding is zeker: mensen luisteren aandachtig. Het is veel minder als bij radio of muziek het geval dat het op de achtergrond aanstaat: mensen luisteren actief. Dat, en die optie om een niche te bereiken, maken podcasts een aantrekkelijk medium voor advertenties.
Je kunt er zelf voor kiezen om de podcasthost zelf reclame te laten maken voor jouw merk, of juist te besluiten om een stemacteur in te huren. Het voordeel van die laatste is dat je je reclame zo op meerdere manieren kan inzetten (zelfs op meerdere podcasts), maar het nadeel is dat je wel meer overkomt als reclame, in plaats van wanneer de vertrouwde podcasthost het doet. Echter kun je die podcasthost niet op andere podcasts laten horen.
Volgens een onderzoek door MeMo2 a Kantar Company in combinatie met Tonny Media is reclame in podcasts het meest effectieve kanaal van online om mensen te bereiken. Consumenten schijnen hier het meest ontvankelijk te zijn voor reclameboodschappen. Dat geldt vooral voor de doelgroep 16-29 jaar, dat toch bekendstaat als een wat uitdagende doelgroep als het gaat om het overbrengen van boodschappen. En mensen die een reclame in een podcast horen zouden deze ook minder storend vinden en deze zelfs eerder waarderen. Helemaal als de reclame wordt gemaakt door de host van een podcast (dit heet overigens host read).
Tot slot blijkt ook uit het onderzoek dat de kracht van herhaling nog steeds een kracht is. Het bureau schrijft dat er binnen 3 à 4 podcasts al eerder tot aankoop wordt overgegaan door de herhaling, mede omdat de merkwaarde stijgt. Mensen hebben een merk hoger in het vaandel staan.