Reclame komt bij veel mensen de neus uit en dat is niet zo gek: merken schreeuwen dagelijks tot wel 3.000 keer om onze aandacht. En dus installeren we ad blockers om ons te weren tegen reclame die niet gewenst is.
Telfort komt nu met een antwoord op deze ontwikkeling, genaamd on-the-spotvertising. Wat het is? Online en offline berichten die op een specifieke plek en op een specifiek moment worden gedeeld met een specifieke – soms kleine – groep mensen.
De inhoud van de boodschap is altijd een relevante tip waar de ontvanger op dat moment iets aan heeft. In tegenstelling tot traditionele manieren van adverteren waarbij het bereik leidend is, is de relevantie van de boodschap voor een specifieke groep ontvangers bij on-the-spotvertising de graadmeter voor het succes.
De kickoff voor on-the-spotvertising was eerder deze week met een actie op de Waddenzee.
Vakantiegangers die voor het Pinksterweekend met de veerboot naar Terschelling vertrokken, kregen alvast een voorproefje van on-the-spotvertising. Met behulp van een zijdelings varend vissersschip met groot spandoek kregen zij van Telfort de relevante tip de Wadsapp Terschelling-app te downloaden, een app van de VVV boordevol tips waarmee zij het maximale uit hun verblijf op Terschelling kunnen halen.
Andere voorbeelden van on-the-spotvertising kunnen zijn: Nederlandstalige berichten op buitenlandse luchthavens met een attentie op het feit dat het verstandig is dataroaming uit te zetten als je aankomt op je buitenlandse vakantiebestemming, of een tip je schermhelderheid af te zwakken omdat je dan lekkerder slaapt voor wie ’s avonds laat nieuws- en sportwebsites bekijkt.
Met dergelijke tips wil men mensen, klant of geen klant, helpen om meer uit hun mobiel, tablet of laptop te halen.
De telecomprovider ‘experimenteert’ het hele jaar met deze nieuwe vorm van reclamemaken. De eerste voorbeelden van on-the-spotvertising die vanaf 17 mei zichtbaar zijn: