14.05.2016
Advertising

Bereik is niet meer leidend: on-the-spotvertising

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising

Reclame komt bij veel mensen de neus uit en dat is niet zo gek: merken schreeuwen dagelijks tot wel 3.000 keer om onze aandacht. En dus installeren we ad blockers om ons te weren tegen reclame die niet gewenst is.

Telfort komt nu met een antwoord op deze ontwikkeling, genaamd on-the-spotvertising. Wat het is? Online en offline berichten die op een specifieke plek en op een specifiek moment worden gedeeld met een specifieke – soms kleine – groep mensen.

Relevantie

De inhoud van de boodschap is altijd een relevante tip waar de ontvanger op dat moment iets aan heeft. In tegenstelling tot traditionele manieren van adverteren waarbij het bereik leidend is, is de relevantie van de boodschap voor een specifieke groep ontvangers bij on-the-spotvertising de graadmeter voor het succes.

De kickoff voor on-the-spotvertising was eerder deze week met een actie op de Waddenzee.

Telfort On the spotvertising Wadsapp tipschip
Telfort On the spotvertising Wadsapp tipschip

Waddenzee

Vakantiegangers die voor het Pinksterweekend met de veerboot naar Terschelling vertrokken, kregen alvast een voorproefje van on-the-spotvertising. Met behulp van een zijdelings varend vissersschip met groot spandoek kregen zij van Telfort de relevante tip de Wadsapp Terschelling-app te downloaden, een app van de VVV boordevol tips waarmee zij het maximale uit hun verblijf op Terschelling kunnen halen.

Voorbeelden

Andere voorbeelden van on-the-spotvertising kunnen zijn: Nederlandstalige berichten op buitenlandse luchthavens met een attentie op het feit dat het verstandig is dataroaming uit te zetten als je aankomt op je buitenlandse vakantiebestemming, of een tip je schermhelderheid af te zwakken omdat je dan lekkerder slaapt voor wie ’s avonds laat nieuws- en sportwebsites bekijkt.

Met dergelijke tips wil men mensen, klant of geen klant, helpen om meer uit hun mobiel, tablet of laptop te halen.

Hele jaar door

De telecomprovider ‘experimenteert’ het hele jaar met deze nieuwe vorm van reclamemaken. De eerste voorbeelden van on-the-spotvertising die vanaf 17 mei zichtbaar zijn:

  1. Tijdens het afspelen van een Youtube-filmpje op de telefoon verschijnt een banner waarop staat dat het scherm op minder bright zetten, batterij van de mobiel bespaart.
  2. Mensen die reizen met één van de 165 RET bussen in de regio Rotterdam of één van de 100 EBS bussen in regio Noord-Holland worden via TV-schermen in de bus getipt om direct over te schakelen op het Wifi netwerk van de bus, dat scheelt weer kostbare MB’s.
  3. Bezoekers van bijvoorbeeld nieuws- en sportwebsites zien in de avonduren een banner met de tip de laptop vanavond helemaal uit te schakelen, dan gaat je computer twee keer zo lang mee.
  4. Mensen die via 4G internetten ontvangen middels Facebook advertising de tip om de video-autoplay functie van Facebook uit te schakelen om zo eveneens weer kostbare MB’s en batterij te besparen.

Share this post