12.07.2019
Advertising

Bijzondere campagnestrategie van sportvoedingsmerk Maurten

By: Annemerel de Jongh

BlogAdvertising

Een bijzondere campagnestrategie van Maurten, de Zweedse sportdrank en gel die onder andere gebruik wordt door de snelste marathonloper te wereld Eliud Kipchoge, is dé sportvoeding van dit moment. Wat de sportdrank zo bijzonder maakt is de hoge dosis koolhydraten. Doordat die koolhydraten verpakt zitten in een hydrogel, kan je lichaam dit beter opnemen en resulteert dit niet meteen in WC bezoekjes.

Veel bekende en succesvolle atleten zijn fan en als je een marathon loopt, is de kans groot dat je onderweg de (voor een marathonloper) welbekende zwarte zakjes op de grond ziet liggen. Want wat de snelste marathonloper ter wereld gebruikt, moet wel goed zijn, toch?

Maar wat nu als je atleet een contract hebt met een concurrent. Verbreek je dit contract dan om toch ‘het beste’ te kunnen gebruiken dus (hopelijk) je beste prestatie te kunnen leveren. Wanneer je hard traint, wanneer je alles opzij zet voor je sport, wil je natuurlijk ook gewoon het beste van het beste.

Daar speelt Maurten nu heel bijzonder op in, met de nieuwe campagne Maurten Unofficial. Dat is de bekende Maurten sportdrank en gel, maar dan zonder branding. Ideaal voor de atleet die vastzit aan andere sponsorcontracten. Ik vind het redelijk geniaal. De campagne video (die overigens voor een deel in Nederland geschoten is en waarin een belangrijke rol voor de Nederlandse sport influencer Suzanne Brummel is weggelegd) bevat onherkenbare duursport atleten en de onherkenbare zilverkleurige verpakking van het product.

https://youtube.com/watch?v=AW76gxNqH6M

Ik moest meteen denken aan Nike en de Vaporfly, de schoen waarop afgelopen twee jaar vrijwel iedere grote marathon gewonnen is. De schoen is zo’n gamechanger, dat ook atleten die niet gesponsord worden door Nike met argus ogen naar de Vaporfly kijken. Een van de snelste Europese marathonlopers – niet gesponsord door Nike – heeft tijdens de EK in Berlijn vorig jaar gelopen met een bovenwerk van zijn sponsor en de winnende zool van de Vaporfly.

Wat nu als Nike een schoen zou maken zonder de bekende swoosh. Het is de ultieme, misschien ietwat arrogante, move en daarom ook wel heel erg ‘Nike’.

Ik probeer nu nog meer dingen te bedenken die een duursporter nodig zou kunnen hebben om uitzonderlijke prestaties neer te zetten, maar voor een hardloper zijn schoenen en voeding het aller belangrijkst. Misschien zou een wielrenner een ander logo op een fiets kunnen plakken en hetzelfde trucje zou natuurlijk met zwemmers badpakken kunnen worden uitgehaald. Ik ben benieuwd of we als reactie op deze campagne, meer van dit soort campagnes gaan zien.

Share this post