“Frietjes!” McDonald’s heeft een billboard gemaakt waar niks op staat, maar wel iets ín staat. Het idee is dat je aan de billboard kunt ruiken om zo aan de geur te herkennen dat je met McDonald’s te maken hebt. Een opmerkelijke marketingcampagne die zeker ‘outside the Happy Meal-box’ is, maar tegelijkertijd wat verbaast.
McDonald’s heeft een enorm herkenbare geur. Zelfs uren nadat iemand zijn bekende fritessaus heeft gegeten kun je dat nog steeds ruiken. Vandaar dat het niet gek is dat McDonald’s iets doet met zijn geur, alleen is het de vraag: is het echt een lekkere geur? Hangt er in een McDonald’s niet juist een wat zurige geur, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in een snackbar waar ook friet en snacks worden gebakken? Een korte rondvraag bevestigt het: De Mc ruikt niet zo lekker.
Je ziet in de ‘Smells Like McDonald’s’-reclame ook niemand zeggen dat hij of zij de geur lekker vindt. Alleen de voice-over noemt het een ‘delicious smell’, un deze reclame die zich afspeelt in ons eigen land, waar McDonald’s op meerdere plekken een billboard heeft neergezet, waaronder in Utrecht. Is het een iconische geur? Zeker. Maar is het inderdaad een goede advertentie voor het fastfoodbedrijf? Het is leuk bedacht, en past in de andere gekke dingen die het heeft gedaan (zoals zwerfafval-juwelen) maar of het ook goede reclame is voor dit specifieke bedrijf?