In de Verenigde Staten is de Super Bowl hét gesprek van de dag. Morgen spelen de Los Angeles Rams tegen de New England Patriots. Dit sportspektakel is ook een enorm media event en adverteerders moeten flink in de buidel tasten voor zendtijd. Een seconde reclame maken kost 170.000 dollar. Er kijken jaarlijks meer dan honderd miljoen mensen naar de Super Bowl en de optredens tijdens de rust.
De commercials worden ieder jaar nóg mooier en in de V.S. kijken ze dan ook niet alleen uit naar de wedstrijd, maar verheugen ze zich ook op het reclameblok. Adverteerders willen er echt iets bijzonders van maken en dat is ook dit jaar te zien. Vorig jaar kwamen er reclames van onder andere Amazon, Dundee, Mountain Dew, Wix en natuurlijk Budweiser voorbij.
We hebben al een goede indruk gekregen van de commercials die morgen te zien zijn, mede dankzij de vrijgegeven teasers en trailers. De Super Bowl commercials van dit jaar zijn toegankelijk en uiteraard zien we veel bekende artiesten. Stella Artois komt brengt Carrie Bradshaw terug en de Backstreet Boys en Chance the Rapper remixen de klassieker “I Want It That Way” voor Doritos. Er is ook ruimte voor humor, zoals Amazon’s reclame over testprogramma’s voor beroemdheden. Van Microsoft zien we een serieuze commercial over een Xbox-controller die is ontworpen voor gamers met een handicap.
We geven alvast een voorproefje van een aantal commercials die morgen voor een enorm bedrag worden uitgezonden in hét reclameblok van het jaar in de Verenigde Staten.
De beroemde Clydesdale paarden van de biermaker draven door een weide bezaaid met windturbines op het nummer Blowin ‘in the Wind van Bob Dylan. Allemaal om te benadrukken hoe Bud wordt gebrouwen met duurzaam opgewekte energie.
De Backstreet Boys maakten met Chance the Rapper een remix van I Want It That Way om de nieuwe Doritos-smaak “Flamin’ Hot Nacho” te promoten.
Stella Artois promoot de samenwerking met Water.org, die helpen om ontwikkelingslanden schoon water te geven. Hiervoor maakt de bierbrouwer gebruik van twee iconen uit de jaren 90, die hun kenmerkende dranken opgeven voor een filantropisch ondersteunend brouwsel. “The Dude” – een Jeff Bridges-personage uit The Big Lebowski – ziet af van zijn White Russian, terwijl Sarah Jessica Parker’s Carrie Bradshaw van Sex and the City haar Cosmopolitan afslaat.
Harrison Ford, Forest Whitaker en andere beroemdheden testen verworpen Amazon-producten met Alexa, zoals een sprekende elektrische tandenborstel en een halsband.