De Start-up Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een dienst waarmee ze uitgevers, e-commercespelers en adverteerders nog meer ondersteuning gaan bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ofwel de General Data Protection Regulation (GDPR).
Een onderdeel van Privacy Analytics is de Cookie Scanner, een tool die inzichtelijk maakt welke cookies op een website worden geplaatst en welke data deze verzamelen. De Cookie Scanner wordt inmiddels door Mannenmedia ingezet en zal op korte termijn ook door Ster getest worden.
Een van de vereisten van de AVG is dat adverteerders en uitgevers een Data Processing Agreement (DPA) afsluiten met alle bedrijven die mogelijk gegevens op hun platformen verzamelen. Dit betekent dat deze partijen een contract moeten afsluiten met alle adverteerders en advertentieplatformen die cookies plaatsen op hun platformen. Inzichtelijk maken van wie al deze cookies zijn, is vooral voor uitgevers een bijna onmogelijke opgave. Op verzoek van meerdere uitgevers heeft Faktor daarom de ‘Cookie Scanner’ ontwikkeld. De cookiescan-analyse zorgt onder andere voor een overzicht van de bedrijven waarmee een DPA moet worden geregeld.
“In de afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met het bouwen van onze blockchainoplossing voor de AVG. Tijdens dit proces kwamen we tot de conclusie dat we vóór deze livegang onze klanten moeten helpen met de DPA. Dit is namelijk een van de onderdelen van de AVG waar geen onduidelijkheid over is, maar die voor veel partijen in de praktijk niet uitvoerbaar is. Dat probleem is ontstaan omdat het programmatic ecosysteem berust op het gebruik van cookies en het synchroniseren van data met meerdere derde partijen. Vaak met derde partijen waar je helemaal geen zaken mee doet. Onze Cookie Scanner maakt het nu mogelijk om browser-, device- en locatieonafhankelijk, cookies te detecteren. Om te voorkomen dat ad-techpartijen de scanner als een bot zien, gebruiken we Artificial Intelligence (AI) en een slim proxysysteem,” aldus Tim Geenen, een van de oprichters van Faktor.
Naast de Cookie Scanner is ook de adviserende rol van Faktor binnen het ‘Privacy Analytics-pakket’ belangrijk. Geenen: “Ons team heeft meer dan dertig jaar ervaring in programmatische advertising en twintig jaar ervaring in het bouwen van technologie. Dit, gecombineerd met onze kennis van de AVG, maakt ons uniek in de markt. Nadat de Cookie Scanner per URL inzichtelijk heeft gemaakt welke bedrijven via hun platform mogelijk gegevens verzamelen, kunnen wij onze relaties ook informatie verschaffen over welke van deze bedrijven waarde toevoegen en welke niet. En bieden wij ondersteuning bij het maken van de DPA’s.”