Marketeers zijn al in Carmel aan het duiken, de nieuwe virtual reality browser die Facebook op haar Oculus Connect conferentie aankondigde. De browser was redelijk ondergeschikt aan de grote aankondigingen van het evenement, maar is wel een belangrijke ontwikkeling voor merken. Ford heeft bijvoorbeeld al een 360-graden video verhaal klaar dat kijkers meeneemt naar een wereldberoemde race om zo binding te creëren met haar klanten, een goed voorbeeld van hoe een merk een verhaal kan vertellen in VR.
“Merken zijn zeker bezig met virtual en augmented reality”, zo zegt Noah Mallin, hoofd social bij MEC in de VS. “Mark Zuckerberg heeft heel duidelijk gemaakt dat het een prioriteit is voor Facebook, dus moeten wij het ook heel serieus nemen.” Facebook’s overname van Oculus is slechts het begin van de grote rol die Zuckerberg aan VR heeft toegedicht, dus wie er nu bij is hoeft straks niet nog met achterstand te beginnen.
Het grote voordeel van een gestandaardiseerde browser is dat je niet voor elke ervaring een aparte app nodig hebt en daarmee zou het veel makkelijker worden om een VR-site te maken en hoeft er dus niks gedownload te worden. Het zal de technologie veel bereikbaarder maken en met de legio VR-hardware waaruit consumenten kunnen kiezen (onder andere Google’s Daydream, de goedkope Gear VR en alle concurrentie daarvan) is de doelgroep ook steeds groeiende.
“Het is nu wachten totdat een grote retailer zijn e-commerce in VR gaat doen, voor de ‘echte’ shopping-ervaring” aldus Mallin. Natuurlijk is het wel nog even afwachten totdat Carmel echte vormen gaat aannemen, maar de mogelijkheid om zonder download van een aparte app consumenten te kunnen bereiken, met een merk als Facebook dat het aanduwt is te mooi om er nu niet al over na te denken.
Ook wist Mallin te vertellen dat er al ontwikkelingen gaande zijn om het type advertenties in dit soort omgevingen te standaardiseren, inclusief games in VR. Dat gaat dan niet alleen maar om echte advertenties die je ziet, maar ook zaken als product placement zouden geautomatiseerd kunnen worden zodat games in VR net zoals ze nu roulerende advertenties hebben ook bepaalde producten in hun games kunnen hebben, afhankelijk van wie de rekening betaalt.
Het is nog kort dag, maar er is met de ontwikkelingen van de 3D-omgevingen waar consumenten zich binnen bewegen weer werk aan de winkel voor marketeers en merken die zich willen profileren. Het schept in elk geval weer kansen om mensen te bereiken die niet vies zijn van technologie en dus doorgaans invloed hebben op wat diegenen om hun heen doen. En als je de influencers hebt…