Het Migrainefonds, de Vereniging van Nederlandse Hoofdpijncentra (VNHC), de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging (NHV) en Women Inc., slaan als ‘de Coalitie Migraine’ de handen ineen met een nieuwe landelijke campagne die de impact van migraine op de kaart zet.
De hersenziekte heeft een imagoprobleem door onjuiste vooroordelen, zo blijkt uit onderzoek van GfK. Insteek van de campagne is om deze vooroordelen met feiten de wereld uit te helpen. In Nederland hebben ruim 2 miljoen mensen migraine.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders ten onrechte denkt dat migraine veroorzaakt wordt door stress of drukte. Daarnaast weet bijna 80% van de mensen niet dat migraine een hersenziekte is en denkt 1 op de 10 mensen dat migraine hetzelfde is als hoofdpijn.
Het gevolg is dat de ruim 2 miljoen Nederlanders die aan migraine lijden niet (genoeg) serieus worden genomen. Niet door henzelf, niet door hun omgeving, niet door werkgevers en zelfs niet in de zorg.
“We zijn trots op de campagne ‘Maak van migraine een hoofdzaak’. En we hopen dat we samen met KesselsKramer, Jalt, Snippet Media en anderen er weer in zullen slagen om veel Nederlanders te raken met onze boodschap en het taboe rondom migraine te doorbreken,” aldus Christine Swart, Managing Director van WOMEN Inc.
Voor de creatieve invulling van de campagne klopte de Coalitie Migraine aan bij KesselsKramer. Samen met kunstenaar Guda Koster werden kostuums ontwikkeld die de last die migrainepatiënten ervaren symboliseren. In plaats van een blok aan het been, werd het een blok aan het hoofd. De kostuums spelen een hoofdrol in de fotografie en campagnefilm, die werd geregisseerd door Johan Timmers.