07.03.2017
Advertising

Dit zijn de meest respectabele bedrijven van 2017

By: Patrick Smeets

BlogAdvertising

Een bedrijf waar je op kunt bouwen. Die onderdeel uitmaken van een rijke traditie aan betrouwbaarheid, die zelden tot nooit in een verkeerd daglicht komen en waar mensen respect voor hebben. Zo’n bedrijf wil iedereen, maar het is maar een aantal gegeven. Er wordt al een tijdje een lijst gemaakt door Forbes van de meest respectabele bedrijven en dit jaar is de winnaar dezelfde als vorig jaar: Rolex.

Top tien

Rolex is wel een prachtig voorbeeld van het soort bedrijf waar we het over hebben. Het bestaat al een eeuwigheid (of zo lijkt het in elk geval) en staat voor kwaliteit. Nummer twee op de lijst is ook zo’n evergreen: Lego. Die hebben het zilver overgenomen van Walt Disney, die daardoor op de derde plaats komen. De rest van de top tien staat vol met bedrijven die ook hoog in het aanzien staan zoals Sony, Rolls-Royce en Google.

1. Rolex
2. LEGO Group
3. The Walt Disney Company
4. Canon
5. Google
6. Bosch
7. Sony
8. Intel
9 Rolls-Royce Aerospace
10. Adidas

Perceptie

Hou in gedachten: deze lijst neemt een aantal aspecten mee, maar het gaat in alle gevallen om perceptie: hoe mensen denken over een bedrijf telt, niet hoe goed of slecht het echt gaat. Dat verklaart ook waarom Samsung bijvoorbeeld heel hard omlaag geduikeld is naar plek 70 (vorig jaar stonden ze nog op 17) want na dit jaar met de Note 7 en de rest van de schandalen zou je denken dat het bedrijf diep in de ellende zit. Volkswagen heeft het ook geweten: die bungelen op de allerlaatste plek in de top 100.

Het onderzoek merkt op dat de top tien van bedrijven niet alleen goed performen, goede producten uitbrengen en de zaken intern goed geregeld hebben, maar dit ook naar buiten weten te brengen, communicatie voorop hebben staan en niet bang zijn om de discussie aan te gaan over waar ze mee bezig zijn.

Privé vs. Publiek

In dat licht is het misschien niet zo gek dat bijvoorbeeld Apple pas op de 20e plek komt, achter bedrijven als Microsoft, BMW, Nike of Amazon. Alles voor je houden kan goed zijn om de concurrentie niet te helpen, maar soms doet het je publieke perceptie geen goed. Je kunt de volledige top 100 terugzien op Forbes.

[Afbeeldingen © Rolex]

Share this post