Sinds de introductie van AdWords 15 jaar geleden is er een fundamentele verandering geweest in de manier waarop mensen zoeken / vinden wat ze willen en wanneer ze dat willen.
We gebruiken de hele dag door meerdere apparaten, bekijken meer video’s, en bezoeken meer websites en apps dan ooit tevoren. Niet zo heel vreemd dus dat er vandaag de dag wereldwijd meer zoekopdrachten plaatsvinden op smartphones dan op computers.
Maar hierdoor loopt Adwords inmiddels wel een beetje achter, niet zo heel gek, het design en de vele functies zijn inmiddels al meer dan anderhalf decennium oud.
Daarom kondigde Google gisteren de start aan van een groot redesign proces dat volledig gericht zal zijn op het aanpassen, verbeteren en vernieuwen van de AdWords-interface.
AdWords zal meer moeten gaan over jouw eigen bedrijf, en minder over het product van Google. Dischler: “We willen het super eenvoudig maken om campagnes uit te voeren en te optimaliseren op basis van iedereen zijn eigen, unieke marketing doelstellingen.”
Ook de manier waarop statistieken en inzichten gepresenteerd worden is aangepast in een poging om gebruikers de meest relevante gegevens over hun advertentiecampagnes te tonen.
Het design is geoptimaliseerd om het overzicht te verduidelijken (less clutter) en de workflows te verbeteren en bij dat proces volgt er gelijk een Material Design makeover om alles up te date te houden met de andere apps van Google.
Google wijst er verder op dat de wijzigingen zijn doorgevoerd op basis van feedback van klanten, alle actieve campagnes blijven gewoon draaien zonder onderbroken te worden als er straks de overgang is naar de vernieuwde user experience.
Voor de uitrol van de vernieuwde AdWords-ervaring zal Google dit jaar starten met het uitnodigen van enkele klanten, en waarschijnlijk krijgt iedereen de mogelijkheid het uit te proberen nog voor de uiteindelijke lancering.