06.02.2018
Advertising

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele banner op de site nog getoond wordt via Google Chrome.

Coalition for Better Ads

De Coalition for Better Ads, een overlegorgaan van belangrijke spelers in de banneringmarkt – waaronder het IAB, adverteerdersvereniging ANA, platformen als Microsoft en Facebook, en uitgevers als News Corp en Thomas Reuters – formuleerde na consumentenresearch een overzicht van de formaten die door die consumenten als meest waardevol werden ervaren – de ‘Better Ads Standards’.

15 februari 2018

Tot op heden waren die standaarden eerder aanbevelingen, maar daar lijkt nu toch verandering in te komen. Vanaf 15 februari 2018 zal Google in zijn browser Google Chrome immers de advertenties op bepaalde websites niet meer tonen. Het gaat om sites die gebruik maken van formaten die niet meegenomen zijn in de aanbevelingen van de Coalition for Better Ads.

Google Chrome krijgt bij wijze van spreken een ingebouwde adblocker,” aldus Steven Verbruggen, Managing Partner bij AdSomeNoise en voorzitter van de Expert Hub IAB International Standards van BAM. “Websites die formaten gebruiken die door de Coalition for Better Ads als storend werden bestempeld – zoals overlayers en pop-ups – zullen hiervoor gestraft worden. Met als gevolg da geen enkele banneradvertentie op die sites nog via Google Chrome te zien zal zijn. Opgelet: ook door een foutieve technische implementatie van een toegelaten formaat kan een website op de zwarte lijst doen belanden.

30 dagen

Google heeft wel laten weten dat het de partijen die een sanctie opgelegd krijgen dat wel op voorhand te horen krijgen. Ze krijgen dan 30 dagen de tijd om aanpassingen te maken en zo wel te voldoen aan de regels.

En nu?

  • Ten eerste moet je niet panikeren,” aldus Steven Verbruggen. “Zowel de Nederlandse als de Belgische markt volgen de IAB Standaarden inzake bannering goed op en die zijn in regel met die van de Coalition for Better Ads.
  • Ten tweede kan je nagaan welke formaten niet in regel zijn (via de website betterads.org) en kan je zelf je website pro-actief checken via het Ad Experience Report van Google.
  • En tot slot, mocht je een melding krijgen van Google, heb je nog voldoende tijd op de website aan te passen.

Homepage takeover

Via IAB Europe probeert het Belgische BAM momenteel om nog een aantal elementen uit de standaarden van de Coalition for Better Ads te verfijnen. Zo pleit het voor het toelaten van een overlayer bij een homepage takeover. Ze zijn er van overtuigd dat het hierbij namelijk om een waardevolle ad experience gaat.

[Afbeelding © momius – Adobe Stock]

Share this post