Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een plan op de stapel liggen om een adblocker te introduceren in de mobiele- en desktop-versies van Chrome. De Franse krant Le Figaro kwam als eerste met dit nieuws, op basis van bronnen vanuit het bedrijf. Het zou kunnen zijn dat het plan binnen een paar weken wordt uitgerold, maar het is ook nog mogelijk dat het überhaupt niet doorgaat.
De adblocker die je zelf aan en uit kunt zetten, zou advertenties moeten gaan filteren die de gebruiker een nare ervaring geven. Vervelende advertenties zou je hiermee niet meer moeten zien. Het gaat hierbij niet om inhoud, maar om de manier waarop de advertenties aan je getoond worden.
Welke advertentievormen als irritant worden gezien en dus geblokt zouden worden, is niet bekend, maar laats zijn wel nieuwe richtlijnen opgesteld door de Coalition for Better Ads. Deze richtlijnen zijn voortgekomen uit de ervaringen van meer dan 25.000 consumenten, die 104 verschillende advertentievormen voor mobiel en het web hebben beoordeeld. Daaruit blijkt dat bijvoorbeeld pop-ups, video-advertenties met geluid die vanzelf beginnen te spelen en de zogenaamde sticky-ads bleken de gebruiker het meest te irriteren.
Natuurlijk zijn sommige advertentievormen inderdaad irritant, maar zonder advertenties zou jij dit bericht ook niet aan het lezen zijn, want het is nu eenmaal een belangrijke inkomstenbron van de media. En het is ook in het belang van Google dat we vooral online veel blijven lezen, dus ik vermoed dat het plan van Google vooral gebaseerd is om te voorkomen dat je andere adblockers gaat gebruiken. En door aan te geven dat het alleen ‘de hele irritante zijn’ die geblokt gaan worden, lijkt het ook nog alsof het bedrijf iets goed doet voor jou en mij. Gelukkig is deze mogelijke adblocker in Chrome dus ook niet tegen advertenties, maar alleen tegen een paar daarvan.
Google zelf heeft nog geen officieel statement gegeven, maar dat zal ongetwijfeld binnenkort volgen.
© header: asnidamarwani – Fotolia