Het is al jaren een discussie, of het nu over Facebook’s aanpak van nieuws gaat of Google’s plaatsing van advertenties naast twijfelachtige content: zijn deze digitale giganten nu techbedrijven of mediabedrijven? Havas Group, één van de grootste mediabureau’s ter wereld, heeft de vraag in elk geval voor Google beantwoord: het zijn mediabedrijven en het wordt tijd dat ze zich ook zo gaan gedragen.
Havas heeft dat gedaan door alle advertentie-uitgaven in Groot-Brittannië voor Google en YouTube te bevriezen voor haar klanten (zoals O2, BBC, Domino’s Hyundai Kia.) Dit totdat Google hen kan garanderen dat hun advertenties niet zoals recent naast twijfelachtige video’s die terrorisme steunden. Dat is een forse ingreep, want ze spenderen meer dan 200 miljoen per jaar in GB.
Ze zijn niet de enige met kritiek op Google, maar wel de eerste die de daad bij het woord hebben gevoegd. Andere grote partijen zoals Procter & Gamble zijn ook ontevreden en dreigen hun advertenties terug te trekken als niet aan striktere criteria kan worden voldaan.
Google heeft op zijn beurt niet direct op de beweging van Havas gereageerd, maar is stellig over het feit dat ze alles doen om te zorgen dat er geen advertenties bij content komt die haatzaaiende, aanstootgevend of onpasselijk is. Volgens UK Managing Director Ronan Harris worden er jaarlijks miljoenen geïnvesteerd en duizenden mensen ingezet om kwalijke advertentiepraktijken tegen te houden.
Dat wil niet zeggen dat Google het goed genoeg doet. Natuurlijk zijn dat imposante cijfers, maar vergeet niet dat alleen al YouTube één miljard uur video per dag uitserveert. Google is dan ook bezig om hun advertentiebeleid grondig te herzien en de plannen zijn dat we al in de komende weken het resultaat daarvan gaan zien.
Als ze iets willen vermijden dan is het wel een lawine-effect van grote adverteerders die hun heil ergens anders *kuch* Facebook *kuch* gaan zoeken. Niet dat die geen problemen hebben in dezelfde sfeer, maar ook daar moet men aan de bak: als mediabedrijf heb je die verplichting nou eenmaal gewoon. Als de grote distributeurs van advertenties dat net zo serieus gaan nemen als het hoort, zijn we allemaal beter af.
[Afbeelding © karpenko-ilia – Fotolia]