08.10.2024
Advertising

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

By: Laura Jenny

BlogAdvertising

Advertenties op sociale media zijn enorm effectief. We kennen allemaal wel iemand die zich regelmatig laat verleiden door de leuke, gepersonaliseerde advertenties op Instagram. Adverteerders planden die advertenties eerst zelf, maar dat verandert steeds vaker naar een AI-advertentieplanning. En daaraan doet TikTok nu ook mee.

TikTok Smart+

TikTok heeft Smart+ ontwikkeld, een eigen systeem dat lijkt op het Performance Max-systeem van Google en Advantage+ van Meta. Het is een tool waarmee je via AI advertenties kunt inkopen. Je kunt zo makkelijker plannen en krijgt hulp om dat zo effectief mogelijk te laten zijn. Marketeers hebben daar op veel manieren baat bij. Zo kun je veel tijd winnen door AI in te zetten: de doelgroepen bepalen en het inkopen van advertenties zelf wordt allemaal geautomatiseerd als je dat wil.

TikTok kan al een advertentie voor je opmaken, dus je hoeft zelf echt bijna niets meer te doen nu de AI het meeste werk uit handen neemt. Je kunt wel zelf het heft in eigen hand nemen door op een bepaald moment wel zelf te bepalen wat er gebeurt en hoe. Toch kun je je voorstellen dat het een populaire tool is, zo’ n AI-advertentietool. Het neemt je werk uit handen en gebruikt data om te bedenken wat het beste is voor jouw merk. Dat geeft een creatief marketeer bijvoorbeeld meer mogelijkheden om nieuwe originele campagnes te bedenken, of marketeers die vooral op de data zitten de optie om daar eens een goede analyse van te maken. Geen wonder dus dat mensen daar fanatiek mee aan de slag gaan. 

 

Het voordeel is vooral dat je wanneer je maar wil zelf weer taken kunt overnemen. Op die manier blijf je de controle houden in plaats van dat alles in de zwarte doos die AI heet verdwijnt. Volgens TikTok kun je ook sneller een campagne opzetten, omdat het A/B-testen en het zoeken naar wat we doen omdat er niet genoeg data makkelijk voor handen is, er helemaal uit wordt gehaald.

AI-advertenties

TikTok belooft dat zijn AI is getraind op de meest succesvolle advertentiecampagnes die op het platform hebben gestaan. Het is gelinkt aan Symphony, een andere AI-tool van TikTok waarmee je concepten kunt uitdenken. TikTok belooft een verbetering van 53 procent qua inkomsten op basis van wat je spendeert aan een advertentie, vergeleken bij wanneer je Smart+ niet zou gebruiken. Ray-Ban heeft het deze zomer geprobeerd en zag de kosten per acquisitie met 50 procent verminderen en de conversie juist 47 procent omhoog gaan, meer dan 42 procent groei voor het zonnebrillenmerk.

Share this post