Het luxe merk Balenciaga heeft pas een nieuwe tas op de markt gebracht. Hij is blauw. En groot. En duur: 1970 euro duur. Al snel realiseerde zich iemand dat die wel verdacht veel leek op de typische IKEA-tassen die je daar voor een euro kunt meenemen.
Dat was natuurlijk reden genoeg voor het internet om al te beginnen met de grapjes over hoeveel extra je moest betalen voor het merk en meer dingen in die trant.
De tas in kwestie is inmiddels al van de site van Balenciaga verwijderd. Slim, want IKEA is ook niet gek en die hebben een hele inhaak-campagne bedacht om het merk (of in elk geval de tas) belachelijk te maken. Deze Facebook post gaat er al hard in met de tagline “3000 times more affordable”.
De onderstaande omschrijving van de originele tas en waar je ‘m aan herkent (een leuke spoof van hoe grote merken dat vaak ook doen met neptassen) gaat nog even door op het concept. Ze hebben hiervoor de hulp ingeroepen van ACNE, een creatief bureau uit Stockholm.
Vermoedelijk gaat Balenciaga de grote blauwe tas maar uit het assortiment halen, want hoe ze het ook wenden of keren: als je met zo’n ding over straat gaat is de kans groot dat je ongeveer dezelfde reacties krijgt als op het net: “naar de IKEA geweest?” Jammer voor de bedenkers, maar dat krijg je als je nooit zelf naar de IKEA hoeft.
[Afbeeldingen © IKEA/ACNE]