Het is elk jaar weer afwachten welke mooie kerstcommercials er zijn gemaakt. Supermarkten en warenhuizen steken jaarlijks grote budgetten in hun kerstreclames, want in deze speciale periode van het jaar mogen die gezien worden. Misschien is een reclame op zich niet meer genoeg: Walmart maakte een hele film om de kersttijd in te luiden.
In Nederland mag dan het motto gelden: sinterklaas eruit, kerst erin: in Amerika wordt er geen Thanksgiving afgewacht om alles kerstig te maken. Qua reclames zijn er wel voornamelijk Thanksgiving-gerelateerde commercials te zien, maar er worden wel al veel reclames gedeeld die straks te zien zijn. De meest opvallende is die van Walmart: het is een film.
In samenwerking met Roku maakte het Jingle Bell Love, een film waarin allerlei producten voorbijkomen die je vervolgens kunt kopen. Direct, via je televisie. In verschillende delen van het verhaal kun je dan bepaalde artikelen kopen, ongetwijfeld kersttoppers die hard zullen lopen. Business Insider schrijft dat het op het idee kwam nadat het een social media-romcom was begonnen.
Normaal is het een heel gedoe om iets te kopen (of uberhaupt te doen) op je televisie: het is een gedoe om iets van tekst in te voeren op het apparaat. Dat is iets makkelijker gemaakt door je televisie te verbinden met een Walmart-account en een Roku-account, zodat de betaalgegevens er alvast staan.
In de film zien we onder andere Joey McIntyre van The New Kids on the Block, die een vader is die in het dorpje van zijn overleden vrouw komt en daar verliefd wordt op iemand met een winkel. De reclame is al uit sinds 18 november (nogmaals: Thanksgiving wordt niet afgewacht, want dat is morgen pas). McIntyre heeft zelfs een nummer gemaakt voor de reclamefilm, die nu ook overal te streamen is.
We zien het nog wel gebeuren dat ook bedrijven als Albert Heijn en HEMA met dit soort reclamefilms komen, of misschien kortere films die alleen op social media verschijnen waarbij je meteen kunt doorklikken naar een speciale kerstwinkel. Je weet maar nooit wat ze bekokstoven, maar het is wel duidelijk dat de kerstcommercial allang niet meer anderhalve minuut hoeft te duren, dat mag best een beetje langer zijn. Tegelijkertijd is het wel een dure grap: normaal kan een commercial al flink in de papieren lopen, laat staan een hele film. We zijn benieuwd of er een winkel is die zich eraan durft te wagen.