21.04.2017
Advertising

McDonald’s maakt reclames zonder hun eigen merk te noemen

By: Marloes de Hooge

BlogAdvertising

Advertenties van McDonald’s waarin het logo en de naam van de fastfoodketen volledig ontbreken, en die toch overtuigend weten te zijn: het is gelukt om zoiets te maken. Deze twee advertentievideo’s ga je niet vinden op de eigen kanalen van McDonald’s, en ook niet op hun Facebook of Instagram – iedere officiële link ontbreekt – maar toch weet je binnen een paar seconden wie erachter zit, en dat is best wel knap gedaan.

That place where Coke tastes SO good

Het draait allemaal om deze spotjes, die je kunt vinden op het YouTube-kanaal: That place where Coke tastes SO good. In de filmpjes zie je de Amerikaanse actrice Mindy Kaling in een knalgele jurk voor een rood scherm, en eigenlijk is het dan al wel duidelijk om welk bedrijf het gaat. Big-Mac fans van over de hele wereld zullen ongetwijfeld aanslaan bij het zien van deze kleurencombinatie.

Opvallend is vooral dat ook Google betrokken is in de video, en dat deden de collega’s van Burger King laatst ook al. Dat ging alleen niet helemaal zoals de hamburgerketen het bedacht had: in de video werd de spraakassistent van Google geactiveerd wanneer je naar de Whopper vroeg, en werd de Wikipedia-pagina van het broodje voorgelezen. Die pagina werd weer door grappenmakers aangepast – want dat kan dus gewoon op Wikipedia – maar inmiddels heeft Google dit allemaal geblokkeerd.

McDonald’s maakt dus nu ook een verwijzing naar Google, maar vraag je alleen om te googelen waar de cola ook alweer zo lekker smaakt. Inmiddels krijg je op de zoekopdracht ‘That place where Coke tastes SO good’ vooral resultaten van bedrijven die over deze campagne schrijven.

Share this post